יצחק (איזיא) פסח
תפקידים באתר: מחבר, מתרגם / נוסח עברי
לידה: 1906
פטירה: 1983

ביוגרפיה

יצחק (איזיא) פסח, 1983 – 1906, כותב שירה ומתרגם.

מספרת מרים פסח-ורטנבורג - בתו של איזיא (דצמבר 2020):


איזיא נולד ברומניה ולמד ב"תרבות" - רשת בתי ספר עבריים ציוניים שייסד ביאליק במזרח אירופה. ידע עברית מגיל 4 אליה נוספו במשך השנים עוד 6 שפות כולל ערבית. הכיר את הספרות הרוסית, ומאוחר יותר הוקסם גם מן הספרות הגרמנית ומשורריה הגדולים – גתה, היינה ושילר. התמצא ברזי העברית, בתנ"ך ובספרות חז"ל. בגיל 13 הצטרף לתנועת השומר הצעיר בה גם הדריך ובמסגרתה עלה ארצה והצטרף לקיבוץ ג' השומר הצעיר – מעברות. שם נישא והוליד 4 ילדים. עיסוקו המרכזי בבגרותו היה חינוך והוראה – בתיכון של קיבוץ מעברות, בהדרכת חברות נוער, כולל קליטת ילדי טהרן שבאו מן השואה. ולבסוף כמפקח על חברות נוער ב"עלית הנוער", במסגרת הסוכנות היהודית. במעברות היה ה'יועץ' לעניני יהדות וכתב פזמונים לעת מצוא, כשהוא מכנה עצמו "משורר החצר". ב 1945 הפיק קיבוץ מעברות מסכת גדולה בשם "שיר השירים", לציון עשור לעליה על הקרקע, על טהרת כוחות התרבות בקיבוץ: טקסט תנכי שעיבד איזיא, לחנים שכתב ניסים ניסימוב, מקהלה ותזמורת בהדרכתו, תפאורה משה פיליפס, שחקנים זמרים ורקדנים מחברי הקיבוץ וילדיו. הכוחות החיצוניים - כוריאוגרפיה של האחיות אורנשטיין ובימוי של משה הלוי מייסד "האוהל". המופע הזה מייצג מצד הביצוע את תפיסת התרבות העצמית, ומצד התוכן את תפיסת החזרה אל התנ"ך דרך הטבע, החופש והאהבה - שמציעה מגילת שיר השירים.

בדצמבר 1981, לכבוד 50 שנות נשואין של הורינו, הוציאה משפחתנו חוברת צנועה בשם "לקט" - קובץ שירים ותרגומים של איזיא. העיטורים נעשו ע"י אחי הלל פסח ז"ל.
 

מספרת מיה שביט (2020):

הכרתי את איזיא היטב.  הוא היה זה שקיבל את פניו של עלי בעלי כשהגיע ארצה מהונגריה בגיל תשע וחצי, לבד. בנו השני, הלל, בכור היה בן כיתתי, צייר אמן שהלך לעולמו לפני כשנה. איזיא היה ידען בתחומי שפות ותרבות. כשביצעתי עם מקהלה במוסד החינוכי במעברות את היצירה "בת יפתח" מאת קריסימי, פניתי אליו והוא תרגם לי מלטינית את כל תפקידי המספר ביצירה.

 



האזנה ברדיו האזינו לשירי יצחק (איזיא) פסח ברדיו זמרשת
שירים שחיבר את מילותיהם
שיר 1. שיר הקציר (שטה רוח) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. שיר לכת (שא לרום) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 3. שיר מוכר העוגות (כעכים חמים הבאתי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 4. תולעת משי (תולעת משי) קובץ להאזנה - בדף השיר

תרגומים / נוסחים עבריים
שיר 1. אחו הוי אחו (אחו הוי אחו) תרגום קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. הליבנה (בשדה בניר ליבנה צומח) תרגום קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 3. על פני כפרנו (על פני כפרנו מבקתה ועד בקתה) תרגום קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 4. שבעה חתנים (היו לחותנת שבעה חתנים) תרגום קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 5. שיר מחנות הריכוז (עגומה הביצה) נוסח עברי קובץ להאזנה - בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: