הקטן
גופן
הגדל
גופן

 
אל ספוד

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: דוד שמעוני
לחן: יוסף מילט
כתיבה: 1921
הלחנה: 1921

אַל סְפֹד,
אַל בְּכוֹת
בְּעֵת כָּזֹאת.
אַל הוֹרֵד רֹאשׁ!
עֲבֹד! עֲבֹד!
הַחוֹרֵשׁ, חֲרֹשׁ!
הַזּוֹרֵעַ, זְרַע!
בְּרֶגַע רַע
כִּפְלַיִם עֲמֹל,
כִּפְלַיִם יְצֹר,

וּנְטַע וַעֲדֹר,
וְסַקֵּל וּגְדֹר,
וּפַלֵּס וּסְלֹל,
מְסִלַּת הַדְּרוֹר
לְיוֹם הָאוֹר.
וּנְטַע וַעֲדֹר,
וְסַקֵּל וּגְדֹר,
וּפַלֵּס וּסְלֹל,
מְסִלַּת הַדְּרוֹר
לְיוֹם הָאוֹר!

בִּנְתִיב הָעֱנוּת
הוֹלְכָה הַפְּדוּת,
וְזוֹעֵק הַדָּם
לְנִשְׁמַת הָעָם:
הִתְנַעֵר וּפְעַל!
הִגָּאֵל וּגְאַל!
אל ספוד,
אל בכות
בעת כזאת.
אל הורד ראש
עבוד! עבוד!
החורש, חרוש!
הזורע, זרע!
ברגע רע
כפליים עמול,
כפליים יצור,

ונטע ועדור,
ונכש וסקול,
ופלס וסלול,
מסילת דרור
ליום האור.
ונטע ועדור,
ונכש וסקול,
ופלס וסלול,
מסילת דרור
ליום האור!

בנתיב הענות
הולכה הפדות,
וזועק הדם
לנשמת העם:
התנער ופעל!
היגאל וגאל!


 פרטים נוספים


נוסח בית החינוך בצפון

[בחלק האמצעי]
וַחֲרֹשׁ וְסַקֵּל
וּנְטַע וַעֲדֹר
וּפַלֵּס... [המשך כרגיל]
[בחלק האמצעי]
וחרוש וסקל
ונטע ועדור
ופלס... [המשך כרגיל]


 פרטים נוספים
ביצוע: חבורת שהם
עיבוד: מרדכי (מוט'קה) שלף
שנת הקלטה: 2010
נכלל בתקליטור: חבורת שהם - חומה ומגדל


הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: עמרם בנימיני
שנת הקלטה: 6.4.1952

מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת ילדים במחנה פליטים של בני עקיבא
שנת הקלטה: 23.8.1946

מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת קול ישראל
שנת הקלטה: 1962

מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית



פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: ותיקי הגבעטרון
שנת הקלטה: 27.11.2008
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
גיטרה: נגה אשד


פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: עדנה תדמור
שנת הקלטה: 2009


פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: הילה שי
שנת הקלטה: 10.10.2009
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

כך למדה הילה שי את השיר בילדותה באיילת-השחר; ייתכן שבחלקו היא שרה קול שני.

על השיר

וידיאו:  השיר בביצוע מקהלת המדרשה למוזיקה בלווינסקי - לחצו כאן.

כותב מנשה רבינא, "סוללי הדרך לזמר הישראלי", בתוך "ספר העלייה השלישית" (עם עובד, 1964), עמ' 844:

לתפוצה רבה זכה באותו פרק זמן [תחילת שנות העשרים] גם השיר "אל ספוד אל בכות"... למילים של השיר הזה הותאמו לחנים אחדים, ומביניהם זכה לתפוצה הגדולה ביותר הלחן של יוסף מילט, ןאף על פי שלחן זה מקהלתי ביסודו ואינו נשמע כעממי, הרי דחק את רגלי הלחנים האחרים שנשכחו כליל.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

תווים


תיווי: הלל אילת
תגיות

מקהלות   העלייה השלישית   עבודה  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם