השומר הדתי

העתקת מילות השיר

השומר הדתי יחיה על אפם שונאינו יחיה אנחנו נשתדל שהשומר יתגדל השומר הדתי יחיה בנים, בנות, הכן! התכוננו לעבודת הקן הזורעים בדמעה ברינה יקצורו השומר הדתי יחיה
מילים: לא ידוע
לחן: לא ידוע

השומר הדתי יחיה
על אפם שונאינו יחיה
אנחנו נשתדל
שהשומר יתגדל
השומר הדתי יחיה

בנים, בנות, הכן!
התכוננו לעבודת הקן
הזורעים בדמעה
ברינה יקצורו
השומר הדתי יחיה


 פרטים נוספים

ביצוע:

 

קדיש גולדברג 
שנת הקלטה: 11.1.2018
מקור: הקלטה ביתית

החלק השני בליווי רעייתו בת-ציון.

הוקלט בטירת צבי.


על השיר

שיר של תנועת "השומר הדתי", שנוסדה באירופה ב-1927 ופעלה אחר כך גם באמריקה הצפונית. קדיש גולדברג היה חבר בתנועת "בני עקיבא" בניו יורק, ולמד את השיר מאדם שהיה בתנועת "השומר הדתי" בפולין. צפו בו מספר על הנסיבות בהן למד את השיר ומדגים אותו. בהקלטה נוספת מצטרפת אליו רעייתו בת-ציון (ילידת קנדה, 1939).

למרבה הפליאה, סיפור דומה מופיע במאמר של ראובן ארצי מקיבוץ שלוחות, אשר התפרסם בחוברת שיצאה לכבוד כנס חברי בני עקיבא והשומר הדתי מצפון אמריקה, ביובל 70 שנה, 27.11.2003. וכך כותב ארצי:

לקן השומר הדתי בעיר בוסטון, הגיע בשנת 1949 יהודי ניצול שואה מפולין שהשתכן בעיר. מפה לאוזן סופר שהיה חבר בתנועת השומר הדתי לפני שקלגסי הצבא הנאצי שמו קץ לחיים היהודיים לא רק בפולין [...] אך נחזור למנפרד. מנפרד שוכנע לבוא לקן ולספר על התנועה בפולין. שאלנו אותו כל מיני שאלות - מה עשיתם פה ומה פעלתם שם ומה שרתם? כאילו שהתעורר מאיזה חלום רע, התעשת מנפרד בכסאו והתחיל לשיר במנגינה נוגה משהו בהברה אשכנזית את מה ששרו שם אחרי כל פעולה או שיחה בקן: [כאן מובאים שני בתי השיר] ואז פרץ בכי מר.

השיר הוקלט על ידי ד"ר אסתר כרמל-חכים במסגרת מחקר על דבורה לב. אנו מודים לה על הרשות שנתנה לנו להשתמש בהקלטה. ד"ר חכים-כרמל היא גם זו שהביאה לידיעתנו את הפרסומים שיצאו לאור בארצות הברית.

בחוברת שיצאה לציון עשור לשומר הדתי באמריקה*, מופיעים תחת הכותרת "המנון השומר הדתי", שני שירים:"ברכת עם" (תחזקנה) ו"יד אחים" (המנון תנועת בני עקיבא) עם שינוי. במקור שורה 6 היא: קדימה בני עקיבא, הידד במעלה. כאן - קדימה, השומר הדתי, הידד במעלה.

*Meyer Golombek: In the beginning, Hshomer Hadati of America, New York,1944     

כותב חוקר תנועת "השומר הדתי" יוחנן בן יעקב:

השיר לא שימש כהמנון של תנועת "השומר הדתי". מייסד וראש תנועת השומר הדתי בפולין, אליעזר אונגר, העיד שהיו לפחות שלושה שירים ששרו אותם בקנים מסוימים כהמנון, והוא לא ראה באף אחד מהם המנון השומר הדתי. מעולם לא התקבלה החלטה במוסדות השומר הדתי בפולין, על המנון. (החלטות הכינוסים השונים מתועדות).

ראו גם "בינינו ובינם", שיר שכתב חניך תנועת השומר הדתי בפולין.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.




עדכון אחרון: 04.08.2021 11:55:33


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: