אדוניי רועי

העתקת מילות השיר

אֲדֹנָי רֹעִי, לֹא אֶחְסָר בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי-צֶדֶק, לְמַעַן שְׁמוֹ גַּם כִּי-אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת, לֹא-אִירָא רָע כִּי-אַתָּה עִמָּדִי.אדוניי רועי, לא אחסר בנאות דשא ירביצני על-מי מנחות ינהלני נפשי ישובב ינחני במעגלי-צדק, למען שמו גם כי-אלך בגיא צלמות, לא-אירא רע כי-אתה עמדי.
מילים: מן המקורות
לחן: יצחק אליהו נבון, עממי פרסי

אֲדֹנָי רֹעִי, לֹא אֶחְסָר
בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי
עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי
נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב
יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי-צֶדֶק, לְמַעַן שְׁמוֹ
גַּם כִּי-אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת, לֹא-אִירָא רָע
כִּי-אַתָּה עִמָּדִי.
אדוניי רועי, לא אחסר
בנאות דשא ירביצני
על-מי מנחות ינהלני
נפשי ישובב
ינחני במעגלי-צדק, למען שמו
גם כי-אלך בגיא צלמות, לא-אירא רע
כי-אתה עמדי.




 פרטים נוספים


המשך הטקסט בגרסת ברכה צפירה   העתקת מילות השיר

 



שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתְּךָ הֵמָּה יְנַחֲמוּנִי
תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צוֹרְרַי
דִּשַּׁנְתָּ בַּשֶּׁמֶן רָאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה
אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיַּי
וְשַׁבְתִּי בְּבֵית אֲדוֹנַי לְאֹרֶךְ יָמִים

שבטך ומשענתך המה ינחמוני
תערוך לפניי שולחן נגד צורריי
דישנת בשמן ראשי כוסי רוויה
אך טוב וחסד ורדפוני כל ימי חיי
ןשבתי בכיית אדוניי לאורך ימים




 פרטים נוספים

הקלטה היסטורית
ביצוע:

 

יצחק לוי 
הקלטות נוספות

על השיר

תהלים כ"ג, א'-ד'.

ברכה צפירה כותבת בספר "קולות רבים" (מסדה, 1978), עמ' 182: "הלחן פרסי עתיק. שמעתיו לראשונה מפי יצחק [אליהו] נבון. לראשונה חיבר לו ליווי פ[אול] בן-חיים." בשירון "יונה הומייה" מיוחס הלחן ליצחק אליהו נבון עצמו. לפי עדותו של יצחק אליהו נבון במכתב למערכת "הארץ" מיום 13.7.1942 הוא עיבד מקור פרסי: "ניגון זה . . . את תוכנו שאבתי ממקור פרסי עתיק ועיבדתיו מ[?]עיקרו עבור המזמור". לפי עדות זו, אפוא, נבון ערך שינויים בלחן וכמו כן הוא אשר התאים את הלחן למילים.

פאול בן-חיים כתב מספר עיבודים לשיר. הנוסח למקהלה ללא ליווי מסתיים כמו בהקלטה שבאתר; הנוסח שנכתב לברכה צפירה בליווי רביעיית כלי קשת או תזמורת כלי קשת ממושך יותר וכולל חלק ארוך נוסף. הקלטה של "אדוניי רועי" בביצוע ברכה צפירה אותרה רק בלחן אחר, מאת בוסקוביץ'.

יהואש הירשברג, "פאול בן-חיים: חייו ויצירתו" (עם עובד, 1983), עמ' 109 - 110: "נעימת השיר, כפי שנרשמה בידי בן-חיים, אינה חושפת כל קווי אופי אופייניים של השיר הפרסי. היא מוצגת כמלודיה מערבית בסולם דו מז'ור, המתאימה לעיבוד בטכניקה הרמונית טונלית. התערבותו של בן-חיים ביצירה זו חורגת מגדר של עיבוד שיר-עם ויש לראותה כפנטסיה על הנושא הנתון". לרביעיה (או לתזמורת כלי הקשת) נמסר תפקיד נכבד, והיא מציגה שלל מוטיבים משלה שאינם כלולים ביצירה המקורית".

 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

תמונות  


מתוך: "הארץ" 13.7.1942 כ"ח תמוז תש"ב
תגיות




עדכון אחרון: 06.03.2024 21:02:16


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: