וביום השבת (לחן חסידי 1)

העתקת מילות השיר

וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת שְׁנֵי כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת שְׁנֵי כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם לָה, לָה, לָלָלָ... וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן וְנִסְכּוֹוביום וביום וביום וביום וביום השבת וביום וביום וביום וביום וביום השבת וביום השבת שני כבשים בני שנה תמימים וביום השבת שני כבשים בני שנה תמימים לה לה ללל ושני עשרונים סולת מנחה בלולה בשמן מנחה בלולה בשמן מנחה בלולה בשמן מנחה בלולה בשמן ונסכו
מילים: מן המקורות
לחן: עממי חסידי

וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם
וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת
וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם וּבְיוֹם
וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת

וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת
שְׁנֵי כְּבָשִׂים
בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם
וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת
שְׁנֵי כְּבָשִׂים
בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם

לָה, לָה, לָלָלָ...

וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת
מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
וְנִסְכּוֹ
וביום וביום וביום וביום
וביום השבת
וביום וביום וביום וביום
וביום השבת

וביום השבת
שני כבשים
בני שנה תמימים
וביום השבת
שני כבשים
בני שנה תמימים

לה לה ללל

ושני עשרונים סולת
מנחה בלולה בשמן
מנחה בלולה בשמן
מנחה בלולה בשמן
מנחה בלולה בשמן
ונסכו




 פרטים נוספים


המשך   העתקת מילות השיר

 



[מתחיל זהה]
וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת
סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּמֶן
וְנִסְכּוֹ

עֹלַת שַׁבַּת
עֹלַת שַׁבַּת בְּשַׁבַּתּוֹ
עֹלַת שַׁבַּת בְּשַׁבַּתּוֹ
עַל עֹלַת הַתָּמִיד וְנִסְכָּהּ
[מתחיל זהה]
ושני עשרונים סולת
סולת מנחה בלולה בשמן
מנחה בלולה בשמן
ונסכו

עולת שבת
עולת שבת בשבתו
עולת שבת בשבתו
על עולת התמיד ונסכה




 פרטים נוספים

הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

בת-עמי זמירי 
הקלטה: יעקב מזור
שנת הקלטה: 17.12.1991
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
הקלטות נוספות

על השיר

המילים - במדבר כ"ח פסוקים ט'-י'. נוסח מלא וכנראה מקורי יותר אפשר לראות בתווים שרשם יעקב מזור ולשמוע בביצועים של בת עמי זמירי ושל אליהו שלייפר.

במקור המודפס המוקדם ביותר ללחן, מוזיקאלישער פנקס (1927), מזהה את הלחן כחסידי. הלחן רשום שם מפי ה' זיידמאן מווילנה.

בנוסח ששרה חבורת רננים מזומר רק פסוק ט'. בנוסח זה יש חלק נוסף ללחן. קטע הלחן "ושני עשרונים סולת" לקוח מתוך "וביום השבת" (לחן חסידי 2). כותב אליהו שלייפר: החלק האחרון של הלחן בגרסה זאת הוא בעצם התחלה של ניגון חסידי אחר (ראו בסוף דף זה, מס' 133B מתוך הכרך החסידי של "אוצר נגינות ישראל"). שיערנו כי מקור חיבור הלחנים הוא בעיבוד גיל אלדמע עבור חבורת רננים, אך נוסח זהה עלה בהקלטת שדה בביצוע רחל אברמוב וחברותיה. אפשרות אחת היא שאכן הכירו את שילוב הלחנים בצעירותן, ואם כך לא אלדמע אחראי לו; לחלופין, אפשר שביצוען בשנת 2001 מושפע מהיכרות עם ההקלטה בביצוע חבורת רננים.

ביצועים נוספים:

לחן נוסף על הנזכר לעיל: לחן חסידי 3


ד"ר מיכאל קוכמן מספר (2009):

שיר זה היה להיט ב"קבלות השבת" משנות השלושים (וכנראה גם קודם לכן) בתנועות הנוער  והמשיך לככב בקבלות השבת של הקיבוצים עוד שנים רבות לאחר קום המדינה. המיוחד בשיר היה עצם הכללתו ברפרטואר שירי השבת של התנועות החילוניות של ארץ ישראל העובדת, למרות שמילותיו נלקחו מ"סדר הקורבנות" בספר במדבר כח, ט. היה משהו יוצא דופן בעובדה ששיר מעין זה היה מושר בדבקות על ידי חילוניים והתלהבותם הייתה מתגברת דווקא בהזכרת הקורבנות "שני כבשים בני שנה" ואת "מנחה בלולה בשמן". קסמו של שיר זה, כנראה חסידי, לא פג ועד היום הוא מושר בהתלהבות במפגשי ותיקים.

 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

תווים  


תיווי: הלל אילת

תווים  

לפי ביצוע חבורת רננים. קטע הלחן "ושני עשרונים סולת" לקוח מתוך הלחן השני של "וביום השבת".



רישום תווים: תרצה יובל, תיווי ממוחשב: הלל אילת

תווים  


הגרסה שזכר יעקב מזור

תווים  

מקור: "מוזיקאלישער פנקס", אידישע היסטאריש-עטנאגראפישע געזעלשאפט, וילנה, תרפ"ז 1927




תווים  

ניגון שתחילתו היא מקור חלק ההמשך בנוסח המקוצר של "וביום השבת".



מתוך "אוצר נגינות ישראל" בעריכת אברהם צבי אידלסון, כרך עשירי (ניגונים חסידיים)
תגיות




עדכון אחרון: 31.07.2023 20:07:12


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: