אדיר כבודו

העתקת מילות השיר

אַדִּיר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן בָּרוּךְ כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן דָּגוּל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן נְתָנַנִי בַּמִּדְבָּר - הָיָה לִבִּי חֲמַרְמַר וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר: שִׂמְחַת תּוֹרָה - יֵשׁ, יֵשׁ. שִׂמְחַת גִּילָה - יֵשׁ, יֵשׁ. גִּילָה וְרִנָּה - יֵשׁ, יֵשׁ. אדיר כבודו חוק נתן ברוך כבודו חוק נתן גדול כבודו חוק נתן דגול כבודו חוק נתן נתנני במדבר היה ליבי חמרמר וקרא זה אל זה ואמר שמחת תורה יש יש שמחת גילה יש יש גילה ורינה יש יש
מילים: פייטן לא ידוע
לחן: עממי ספרדי-יהודי

אַדִּיר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן
בָּרוּךְ כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן
גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן
דָּגוּל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן

נְתָנַנִי בַּמִּדְבָּר - הָיָה לִבִּי חֲמַרְמַר
וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר:
שִׂמְחַת תּוֹרָה - יֵשׁ, יֵשׁ.
שִׂמְחַת גִּילָה - יֵשׁ, יֵשׁ.
גִּילָה וְרִנָּה - יֵשׁ, יֵשׁ.

אדיר כבודו חוק נתן
ברוך כבודו חוק נתן
גדול כבודו חוק נתן
דגול כבודו חוק נתן

נתנני במדבר היה ליבי חמרמר
וקרא זה אל זה ואמר
שמחת תורה יש יש
שמחת גילה יש יש
גילה ורינה יש יש




הטקסט המלא   העתקת מילות השיר

 



אַדִּיר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
בָּרוּךְ כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

נְתָנַנִי בַּמִּדְבָּר
הָיָה לִבִּי חֳמַרְמַר
וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר
שִׂמְחַת תּוֹרָה. יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת מִצְוָה יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת גִּילָהּ יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת מִלָּה יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת חָתָן יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת כַּלָּה יֵשׁ יֵשׁ
שִׂמְחַת רִנָּה יֵשׁ יֵשׁ
צָהֲלָה חֶדְוָה יֵשׁ יֵשׁ

דָּגוּל כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
הָדוּר כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
וָתִיק כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

זַכַּאי כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
חָנוּן כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
טָהוֹר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

נְתָנַנִי בַּמִּדְבָּר ...

יָחִיד כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
כַּבִּיר כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
לָעַד כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

מֶלֶךְ כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
נוֹרָא כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
סוֹמֵךְ כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

עוֹזֵר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
פּוֹדֶה כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
פְּאֵר כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

צַדִּיק כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
קָדוֹשׁ כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
רַחוּם כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

שַׁדַּי כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.
תּוֹמֵךְ כְּבוֹדוֹ הוֹד וְהָדָר.
תָּמִים כְּבוֹדוֹ חֹק נָתַן.

נְתָנַנִי בַּמִּדְבָּר ...
אדיר כבודו חוק נתן
ברוך כבודו הוד והדר
גדול כבודו חוק נתן

נתנני במדבר
היה ליבי חמרמר
וקרא זה אל זה ואמר
שמחת תורה יש יש
שמחת מצוה יש יש
שמחת גילה יש יש
שמחת מילה יש יש
שמחת חתן יש יש
שמחת כלה יש יש
שמחת רינה יש יש
צהלה חדוה יש יש

דגול כבודו חוק נתן
הדור כבודו הוד והדר
ותיק כבודו חוק נתן

זכאי כבודו חוק נתן
חנון כבודו הוד והדר
טהור כבודו חוק נתן

נתנני במדבר
היה ליבי חמרמר
וקרא זה אל זה ואמר
שמחת תורה יש יש
שמחת מצוה יש יש
שמחת גילה יש יש
שמחת מילה יש יש
שמחת חתן יש יש
שמחת כלה יש יש
שמחת רינה יש יש
צהלה חדוה יש יש

יחיד כבודו חוק נתן
כביר כבודו הוד והדר
לעד כבודו חוק נתן

מלך כבודו חוק נתן
נורא כבודו הוד והדר
סומך כבודו חוק נתן

עוזר כבודו חוק נתן
פודה כבודו הוד והדר
פאר כבודו חוק נתן

צדיק כבודו חוק נתן
קדוש כבודו הוד והדר
רחום כבודו חוק נתן

שדי כבודו חוק נתן
תומך כבודו הוד והדר
תמים כבודו חוק נתן

נתנני במדבר
היה ליבי חמרמר
וקרא זה אל זה ואמר
שמחת תורה יש יש
שמחת מצוה יש יש
שמחת גילה יש יש
שמחת מילה יש יש
שמחת חתן יש יש
שמחת כלה יש יש
שמחת רינה יש יש
צהלה חדוה יש יש




המקור המוקדם ביותר שאותר [מתוך "שירי רננות"]   העתקת מילות השיר

 



בפזמון החוזר:

מי יתנני בַּמִּדְבָּר...
[נגמר אחרי
"שמחת גילה יש יש"]

[באות פ' רק:
פודה]

[באות ת':
תקיף
תמים
תומך]


 פרטים נוספים

ביצוע:

 

מקהלת רינת 
הקלטות נוספות

על השיר

פזמון לשמחת-תורה. המקור אותר בדפוס כבר במאה התשע-עשרה אך מקורו לא ידוע ואולי מוקדם בהרבה. המקור המוקדם ביותר בו אותר הוא "שירי רננות" שיצא בקוצ'ין שבהודו בשנת תרל"ד (1874, לפי קטלוג הספרייה הלאומית יצא בפועל תרל"ט/תר"ם [1879/1880]) שם כבר רשום כי הפיוטים בו "נדפסו מחדש", וכן אותרה גרסה ב"ספר נותן זמירות" (סלוניקי 1879). 

ראו את השיר גם בלחן אחר ובנוסח המשובש "חג נתן" במקום "חוק נתן" תחת השם/האתחלתא "לאדיר כבודו".

עיבודו של מרדכי סתר הוא הרביעי והאחרון מבין ארבעה "שירי מועד" למקהלה מעורבת ללא ליווי. העיבודים של "שירי מועד" חוברו בשנות הארבעים ויצאו לאור ב"ספריה מוסיקלית ע"ש נסימוב" מס' 129, תש"ך 1959. כותב שלמה קפלן במבוא: שירים מס' 1 [אנא בקראנו], 2 [איומה מראייך הראיני] ו4 [אדיר כבודו] הם לחנים ספרדיים שנרשמו מפי ניסן כהן מלמד; שיר מס' 3 [אשת חיל] נרשם על ידי יהויכין סטוצ'בסקי והוא מיוחס לרבי נחמן מברצלב.

האזינו לעיבודו של מרדכי סתר גם בביצוע מקהלת רדיו קלן אף הוא בניצוח גארי ברתיני. 

האזינו לשיר בלחן זה גם בביצוע אנסמבל חיבה

כנראה על שיר זה ואולי בלחן זה נסובה עדותו של שאר-ישוב כהן, בתוך "האיש על העדה : סיפור חייו ופועלו של הרב אליהו יוסף שאר-ישוב כהן (בעריכת יחיאל פריש וידידיה הכהן, הוצאת שאנן: המכללה האקדמית הדתית לחינוך), 2013, עמ' 145:

מי שלא ראה שמחת בית השואבה במחנה השבויים – לא ראה שמחה מימיו. ומי שלא ראה את ה'דבקה' הערבית, שרקדו זקני העיר העתיקה, וחברי עין צורים ורבדים, כפר עציון ולוחמי העיר העתיקה – לא ראה ריקוד מימיו. אחד מצעירי הישיבה של ברסלב מהעיר העתיקה, שהיה מומחה גדול בריקוד ה'דבקה', עומד במרכז הסוכה ושר: 'נתנני במדבר, היה לבי חמרמר, וקרא זה אל זה ואמר: קדוש קדוש קדוש'.הניגון היה ניגון מזרחי ערבי. ועד מהרה נקבצו ובאו גם חיילי הלגיון וכולם שמחו, רקעו ברגליהם, מחאו בכפיהם, והשמחה הייתה גדולה. 

 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

תווים  

מבוסס על: "מקמאת, תפילות ופיוטים נוסח ספרד", בית המדרש הממלכתי למחנכים למוסיקה, תשל"ג 1972



תיווי: יואב בלינסקי

מילים  

מקור: "שירי רננות (טקסטים בלבד)", חסר מו"ל, בומביי, הודו, תרל"ד 1874, עמוד פ"ב









עדכון אחרון: 23.03.2024 11:24:50


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: