יוסף מנחם מרגלית
תפקידים באתר: מחבר
לידה: 1925
פטירה: 2008

ביוגרפיה

מספרת תלמידתו של יוסף, מיכל אלעזר (טפליצקי):

יוסף מרגלית, איש כפר מל"ל, איש יוצר, חקלאי, איש הספר, איש משפחה ואיש חינוך – היה מורי ומחנכי במושבה סג'רה באמצע שנות הארבעים של המאה הקודמת.

הוא היה עלם צעיר, שנשלח עוד לפני תום לימודיו בסמינר למורים לפתח את השנה הראשונה שבה בית ספרנו עבר מהזרם הדתי לזרם "הכללי". יוסף לימד חמש כיתות, מכיתה ד' עד כיתה ח', בחדר אחד (אני הייתי תלמידת כיתות ד' ו-ה'). הוא היה מורה מחונן שלימד את כולנו בשיעור אחד, מחולק לחמישיות, כל כיתה לפי רמתה. היה מאוד מעניין לכתוב "עבודה עצמית" ולהשתתף בחומר הלימוד של הכיתות הגבוהות.

המורה יוסף היה יצירתי מאוד. הוא כתב בשבילנו מחזות אקטואליים, בנושאי ההגנה וההעפלה, והצגנו אותם בפני בני המושבה. הוא לימד אותנו חלילית עם תווים והעניק לנו חינוך והשכלה בתחומים רבים.

לאחר שעזב אותנו, היה לעורך ירחון "השדה" לחקלאים במשך שנים רבות; כתב ותרגם ספרים בונשאי חקלאות, טבע ועוד, וכתב סיפורים ושירים לילדים שחלקם הופיע ב"דבר לילדים".

בשנותיו האחרונות חידשנו את הקשר וביקרתי אותו ואת רחל אשתו בביתם הצנוע בכפר מל"ל. כרכים רבים של חוברות "השדה" וספרים שכתב ותרגם עיטרו את קירות הבית. זכרנו זה את זו – אני את מורי האהוב והוא את תלמידתו המתעניינת. זמן לא רב לאחר פגישתנו הלך לעולמו.

[אוקטובר 2009]



האזנה ברדיו האזינו לשירי יוסף מנחם מרגלית ברדיו זמרשת
שירים שחיבר את מילותיהם
שיר 1. הורה חיילית (השתלבו כבר הידיים) קובץ להאזנה - בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: