אלוהים אשאלה
העתקת מילות השיר

אֱלֹהִים אֶשְׁאֲלָה יוֹצֵר מְאוֹרִים יְגַלֶּה קֵץ עֲדָתוֹ הַפְּזוּרִים וְנִקָּבֵץ לְתוֹךְ צִיּוֹן בְּשִׂמְחָה וְנִהְיֶה שָׁם בְּכָל מוֹעֵד חֲבֵרִים וְהַכֹּהֵן שְׁהוּא גָּדוֹל בְּאֶחָיו יְהֶא לוֹבֵשׁ כְּלִיל אוּרִים וְתֻמִּים וּמִי מַקְטִיר וּמִי מַדְלִיק מְנוֹרָה וּמִי יִשָּׂא לְכָל דֶּשֶׁן וְיָרִים בְּכָל יוֹם יַעֲמִידוּ בַּפְּיָסוֹת וּמִכָּל מוּם וְנֵזֶק הֵם שְׁמוּרִים וּמָשִׁיחַ יְהֶא שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק וְהַכֹּהֵן וְהוּא יִהְיוּ חֲגוּרִים בְּיוֹם כִּפּוּר עֲבוֹדָתוֹ מְרֻבָּה וְיִכָּנֵס לְתוֹךְ חַדְרֵי חֲדָרִים וְיִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהִים עֵת יְדַבֵּר כְּמוֹ דִבֶּר עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים תְּחִלָּתָן אֲנִי הָאֵל יְיֹיָ וְאֵין אַחֵר כְּמוֹתִי בַיְּצוּרִים וְלֹא יָסוּר לְבָבָךְ מִשְּׁמוֹעַ וְלֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא תִזְכֹּר שְׁמִי שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ וְלֹא תַרְגִיל לְשׁוֹנָךְ בַּשְּׁקָרִים וְהִזָּהֵר בְּסוֹד שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית אֲשֶׁר בּוֹ יִשְׂמְחוּ זֶרַע יְשָׁרִים לְאָבִיךָ וְאִמֶּךָ תְּפַרְנֵס וְזוֹ מִצְוָה יְדוּעָה בַּסְּפָרִיםאלוהים אשאלה יוצר מאורים יגלה קץ עדתו הפזורים ונקבץ לתוך ציון בשמחה ונהיה שם בכל מועד חברים והכוהן שהוא גדול באחיו יהא לובש כליל אורים ותומים ומי מקטיר ומי מדליק מנורה ומי יישא לכל דשן וירים בכל יום יעמידו בפיסות ומכל מום ונזק הם שמורים ומשיח יהא שופט בצדק והכוהן והוא יהיו חגורים ביום כיפור עבודתו מרובה וייכנס לתוך חדרי חדרים וישמע קול אלוהים עת ידבר כמו דיבר עשרת הדברים תחילתן אני האל ייי ואין אחר כמותי ביצורים ולא יסור לבבך משמוע ולא יהיה לך אלוהים אחרים ולא תזכור שמי שלוא לצורך ולא תרגיל לשונך בשקרים והיזהר בסוד שבת בראשית אשר בו ישמחו זרע ישרים לאביך ואימך תפרנס וזו מצווה ידועה בספרים
מילים: יהוסף בן ישראל
לחן: עממי תימני

אֱלֹהִים אֶשְׁאֲלָה יוֹצֵר מְאוֹרִים
יְגַלֶּה קֵץ עֲדָתוֹ הַפְּזוּרִים

וְנִקָּבֵץ לְתוֹךְ צִיּוֹן בְּשִׂמְחָה
וְנִהְיֶה שָׁם בְּכָל מוֹעֵד חֲבֵרִים

וְהַכֹּהֵן שְׁהוּא גָּדוֹל בְּאֶחָיו
יְהֶא לוֹבֵשׁ כְּלִיל אוּרִים וְתֻמִּים

וּמִי מַקְטִיר וּמִי מַדְלִיק מְנוֹרָה
וּמִי יִשָּׂא לְכָל דֶּשֶׁן וְיָרִים

בְּכָל יוֹם יַעֲמִידוּ בַּפְּיָסוֹת
וּמִכָּל מוּם וְנֵזֶק הֵם שְׁמוּרִים

וּמָשִׁיחַ יְהֶא שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק
וְהַכֹּהֵן וְהוּא יִהְיוּ חֲגוּרִים

בְּיוֹם כִּפּוּר עֲבוֹדָתוֹ מְרֻבָּה
וְיִכָּנֵס לְתוֹךְ חַדְרֵי חֲדָרִים

וְיִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהִים עֵת יְדַבֵּר
כְּמוֹ דִבֶּר עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים

תְּחִלָּתָן אֲנִי הָאֵל יְיֹיָ
וְאֵין אַחֵר כְּמוֹתִי בַיְּצוּרִים

וְלֹא יָסוּר לְבָבָךְ מִשְּׁמוֹעַ
וְלֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים

וְלֹא תִזְכֹּר שְׁמִי שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ
וְלֹא תַרְגִיל לְשׁוֹנָךְ בַּשְּׁקָרִים

וְהִזָּהֵר בְּסוֹד שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית
אֲשֶׁר בּוֹ יִשְׂמְחוּ זֶרַע יְשָׁרִים

לְאָבִיךָ וְאִמֶּךָ תְּפַרְנֵס
וְזוֹ מִצְוָה יְדוּעָה בַּסְּפָרִים
אלוהים אשאלה יוצר מאורים
יגלה קץ עדתו הפזורים

ונקבץ לתוך ציון בשמחה
ונהיה שם בכל מועד חברים

והכוהן שהוא גדול באחיו
יהא לובש כליל אורים ותומים

ומי מקטיר ומי מדליק מנורה
ומי יישא לכל דשן וירים

בכל יום יעמידו בפיסות
ומכל מום ונזק הם שמורים

ומשיח יהא שופט בצדק
והכוהן והוא יהיו חגורים

ביום כיפור עבודתו מרובה
וייכנס לתוך חדרי חדרים

וישמע קול אלוהים עת ידבר
כמו דיבר עשרת הדברים

תחילתן אני האל ייי
ואין אחר כמותי ביצורים

ולא יסור לבבך משמוע
ולא יהיה לך אלוהים אחרים

ולא תזכור שמי שלוא לצורך
ולא תרגיל לשונך בשקרים

והיזהר בסוד שבת בראשית
אשר בו ישמחו זרע ישרים

לאביך ואימך תפרנס
וזו מצווה ידועה בספרים




רמאני עיטמוס: שיר תימני בערבית באותו לחן   העתקת מילות השיר

 



רַמַאנִי עֵיטמוּס מִן וּיִכְּרֹה
סַבַּא עַקְלִי וּאֶאַסְהַר לִלְמַנאַמִי

תרגום:
הִשְׁלִיכַנִי נֶשֶׁר מֵעַל קִנּוֹ
גָזַל אֶת דַעְתִּי וְנִדֵּד אֶת שְׁנָתִי

רמאני עיטמוס מין ויכרוה
סבא עקלי ואאסהר ללמנאמי

תרגום
השליכני נשר מעל קינו
גזל את דעתי ונידד את שנתי




 פרטים נוספים

ביצוע:

 

שושנה דמארי 
ליווי: תזמורת קול ישראל
שנת הקלטה: 3.1.1956

הקלטה בהגייה ישראלית. הליווי (מנצח לא מזוהה) הוא בעיבוד זהה לזה מההקלטה מ1951.

מתוך: אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית
אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית

על השיר

מתוך אתר הפיוט והתפילה:  שיר לכל עת במסורת יהודי תימן, מסוג ה"נשיד", המהווה פתיחה לשיר מסוג ה"שירה" שבא בעקבותיו. המשורר פותח בבקשת גאולה אולם מיד עובר לתיאור מוחשי וציורי של עבודת הכהנים בבית המקדש, כאילו היא מתרחשת לנגד עיניו. מעבודת בית המקדש מפליג המשורר אל מעמד מתן תורה והוא מונה את עשרת הדברות כשהוא נשען גם על הפרשנות שניתנה להן.

כותב עמי ירימי:

ברכה צפירה הקליטה את "אלוהים אשאלה" מספר פעמים בליווים ועיבודים שונים.
שיר זה היה השיר העברי הראשון שהושמע מעל גלי האתר, ב - 1936 ביום פתיחת השידורים העבריים ב"קול ירושלים" (אם לא נכלול את "שירי תהילים" ששר לפני כן החזן ויטוריו ויינברג). ברכה צפירה שרה את השיר בליווי נחום נרדי, ואחריו את "קריה יפהפיה" "ואיומה המשי", כולם "זמירות תימן". מאוחר יותר עיבד מחדש פאול בן חיים את השיר עבור ברכה צפירה, ואף ניצח על הקלטה שלו שנעשתה ב"קול ישראל" ב-1956.

[יש גם] הקלטה אחרת שעברה דיגיטציה בספרייה הלאומית [ההקלטה מאוסף המכון למוסיקה ישראלית. זמרשת] ובה שירים אחדים. ברכה צפירה שרה שורות אחדות מתוך הפיוט, בליווי נגני תזמורת "קול ישראל", בניצוחו של שלום רונלי ריקליס. מיקום השיר על סליל השמע הוא בדקה ה- 14:32 עד 17:45 . ההקלטה נקייה, ללא רחשים ו"קליקים" הנשמעים לפעמים מתקליטים ישנים. האזינו לשיר בביצוע זה (כפי שעמי ירימי הפריד) ולהקלטה המלאה שבה נכלל.

חלקו הראשון של הלחן הוא גם לחן השיר התימני (כנראה יהודי) בערבית "רמאני עיטמוס". השיר עם הלחן נדפס בוורשה בשנת תרפ"ט בשירון "מזמרת הארץ" "מתוך כתב-יד תימני" (אך ברור שרק המילים היו בכתב היד). 

הלחן ולפחות חלקו השני שובץ ביצירתו של מרדכי סתר "תיקון חצות".



כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

מילים ותווים  

השיר התימני בערבית בלחן החלק הראשון של "אלוהים אשאלה"

מקור: "מזמרת הארץ", הוועד הפועל לברית העולמית של הנוער העברי, ורשה, 1929 תרפ"ט, עמוד 104







עדכון אחרון: 25.04.2024 17:16:54


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: