מילים: דוד שמעוני
(לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: מרדכי זעירא כתיבה: תרצ"ו
|
אסנת פז 
פסנתר: פסנתרן/נית לא מזוהה
שנת הקלטה: 1965 הביצוע כולל את שני הבתים הראשונים. נכלל בסדרת תוכניות הרדיו מי יודע |
הילה שי 
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ראו גם "בהר אפרים ביקנעם" בלחנו של יהודה שרת.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תיווי: הלל אילת
פרשנות להלחנתו של זעירא מפי הילה שי
אעפ"י שהמנגינה בהחלט מוצלחת, היא כנראה לא התפשטה ביישוב. נזכרתי בה טיפין טיפין. השיר מתחיל בנעימה קליטה וקלה יחסית המלווה את סיפור המעשה בשני חבר'ה צעירים והולמת את רוח הטקסט עד כה.
הייחוד המוזיקלי מתחיל במילים "בחשכת הליל, סכנות לרוב, מאחרי כל אבן רוצח יארוב". תחילה יורדת הנעימה ומשדרת פחד, לילה, סכנה, ובמילה "יארוב" עולה בבת אחת כמשמיעה זעקה בגלל סכנה מפני האויבים הבלתי-נראים.
ההמשך שקט ומחקה את התלחשות השומרים: "יואש בחיוך (כביכול...) ליצחק ילחש"... בשקט זה מצווה יואש את יצחק לקרוא לבנו שייוולד בשמו, וחברו משיב לו באותה מטבע, אך עם שינוי דרסטי במנגינה: "רעו לקראתו באופל יצחק: ובנפלי תקרא לבנך יצחק!", והנעימה זועקת לקיום הצוואה.
ולמה אני כותבת שורות אלה? כי לדעתי זעירא לא סתם הנציח את השניים בהלחנתו, אלא הוסיף גם מחשבה אומנותית והתאים את המנגינה באופן כה מוצלח כך שהמאזין יחווה את ההתרחשות שבטקסט.