מילים: דב פרנקל
לחן: עממי גרמני כתיבה: 1935
|
שמעון פלמן 
הקלטה: יעקב מזור
שנת הקלטה: 16.7.1997 מקור: הספרייה הלאומית פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה. (השיר נמצא בתזמון 1:02:12). |
הבנימינים  ביצוע:
צוות בועז דקל  ביצוע:
ותיקי השומר-הצעיר - גדוד יחיעם תל-אביב 
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ותיקי השומר-הצעיר - גדוד יחיעם תל-אביב 
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע של גרסת המילים השנייה
נעמי אבלס 
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
אליהו הכהן, מתוך התכנית "גלגולו של שיר" (הקישורים באחריות זֶמֶרֶשֶׁת):
"שומרייה" היא שם המחנות הארציים של חברי השומר הצעיר המתקבצים אחת לשנה ביערות הכרמל או בהרי ירושלים, מקימים מאהלים ומתקנים, ממדירים מדורות ושרים בין היתר את שיר ה"שומרייה" הפותח במילים "ליל ירח, נם כל זרד דומייה / טרומפלדורי על משמרת שומרייה".
והנה מסתבר שקיים בלבול יוצרות בכל השירים העבריים שמוזכר בהם טרומפלדור. למי בכלל שייך "טרומפלדור"? האם לתנועת העבודה? הרי טרומפלדור היה ממייסדי התנועה הקיבוצית והקומונה הארץ-ישראלית; אך טרומפלדור הוא גם גיבורה של תנועת בית"ר. כך קרה שהשיר "בגליל בתל-חי" הופיע בראש שירוני בית"ר ורבים סברו שהשיר נכתב בידי ז'בוטינסקי עד שנסתבר שכתב אותו סוציאליסט צעיר מגליציה, אבא שנלר, שעלה לארץ וענה לשם אבא חושי.
אלא שתעתועי הגורל יודעים לא פעם להשיב בלבול כנגד בלבול. וכך קרה ששיר ה"שומרייה" המושר במחנות השומר הצעיר זה כיובל שנים איננו אלא שיר בית"רי "פר אקסלנס" שנכתב על-ידי המשורר הבית"רי דב פרנקל לוועידה השנייה של בית"ר שנערכה בעיר קראקוב בשנת 1935.
שלונסקי הציע פעם ב"עלילות מיקי מהו" שיטה להבחין בין אווז לאווזת: אם היא נרגזת, הרי היא אווזת, ואם הוא נרגז הרי זה אווז. ברוח זאת אני רוצה להציע שיטה להבחנה בין שיר בית"רי לשיר השומר הצעיר כשמדובר בטרומפלדור. אם השם טרומפלדור כתוב באות טי"ת הרי זה טרומפלדור הסוציאליסט ואיש גדוד העבודה; ואם שמו כתוב בתי"ו הרי זה תרומפלדור הבית"רי היוצר את ראשי התיבות של בית"ר.
תשאלו כיצד זה קרה שחניכי השומר הצעיר שרו במשך עשרות שנים בבלי דעת שיר של בית"ר: הסיבה היא כנראה משום שנוהגים אצלנו לשיר בית אחד או שניים מכל שיר לכל היותר, ואחר-כך מתחילים "ליילל" ב"לה לה לה". לכן לא הגיעו אף-פעם לבית השלישי של השיר האומר בפירוש "לך אקדיש אהבתי, בין בית"ר שומר אני" ובוודאי לא לבית השישי המספר על בן-בית"ר העומד על המשמרת עם בית"רייה.
אני רוצה לקוות שחניכי השומר הצעיר לא יפסיקו לשיר את השיר הזה בעקבות המידע הזה. אני זוכר שאחד השירים הנפוצים ביותר בקיני השומר הצעיר היה פעם "מדן אל עריש נסול לנו כביש", וצר היה לי שהשיר נעלם מן המפה ומן השירונים משום שלא הלך עם המצע.
אם כן, מנגינת השיר "שומרייה" שאולה מתוך שיר עם גרמני המספר כמה עליזים הם חיי הצוענים - "Lustig ist das Zigeunerleben".
ביצועים נוספים:
- רותי הולצמן (אודיו עם תמונה)
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.