בהר אפרים ביקנעם (לחן שרת)
העתקת מילות השיר

בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם יָצְאוּ שְׁנֵי רֵעִים לְעֶזְרַת הָעָם: יוֹאָשׁ וְיִצְחָק, בַּחוּרִים אַמִּיצִים, עֵת לַמַּעְדֵּר וְעֵת לַחִצִּים. יָצְאוּ לִשְׁמֹר בְּחֶשְׁכַת הַלֵּיל אֶת שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל מִצָּר מִשְׁתּוֹלֵל. בְּחֶשְׁכַת הַלֵּיל סַכָּנוֹת לָרֹב מֵאַחֲרֵי כָּל אֶבֶן רוֹצֵחַ יֶאֱרֹב. יוֹאָשׁ בְּחִיּוּךְ לְיִצְחָק יִלְחַשׁ: אֶם אֶפֹּל – לְבִנְךָ תִּקְרָא יוֹאָשׁ רֵעוֹ לִקְרָאתוֹ בָּאֹפֶל יִצְחָק: וּבְנָפְלִי תִּקְרָא לְבִנְךָ יִצְחָק. בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם יְרִיָּה אַחֲרֵי יְרִיָּה תִּרְעַם מְטַר חִצִּים בָּאֹפֶל יִרְעַשׁ עַל שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל יִצְחָק וְיוֹאָשׁ עַל שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל שְׁנֵי רֵעִים צְעִירִים נָפְלוּ חֲלָלִים, שׁוֹמְרִים עֲרִירִים. אָז אִישׁ יָקְנְעָם נִשְׁבַּע עַל דָּמָם: בָּנִים יִוָּלְדוּ יִקָּרְאוּ עַל שְׁמָם אֲבָל הָרִאשׁוֹן עַל שֵׁם מִי יְקֹרָא? שְׁנֵיהֶם חֲבִיבִים, וּלְמִי הַבְּכוֹרָה? וְהֵן עַל לִבֵּנוּ שְׁנֵיהֶם כְּחוֹתָם הֵן לֹא נִפְרְדוּ גַּם בְּמוֹתָם. בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם בְּשִׂמְחָה חֲרִישִׁית כָּל לֵב יִפְעַם: אִשָּׁה יָלְדָה בָּנִים תְּאוֹמִים! הַאֵין זֶה אוֹת וּמוֹפֵת מִמְּרוֹמִים? אִם לֹא נִפְרְדוּ גַּם בְּמוֹתָם, עַתָּה בְּרִית חַיִּים מֵחָדָשׁ אִחְדָתָם... בְּהַר אֶפְרַיִם, בְּיָקְנְעָם נוֹלְדוּ שְׁנֵי אַחִים לְעֶזְרַת הָעָם יוֹאָשׁ וְיִצְחַָק, בַּחוּרִים כַּהֲלָכָה, יוֹנְקִים שְׁדֵי אִמָּם וּגְדֵלִים לִבְרָכָה. גִּדְלוּ מְהֵרָה, יוֹאָשִׁים! יִצְחָקִים! שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל לָכֶם מְחַכִּים.בהר אפרים ביקנעם, יצאו שני רעים לעזרת העם, יואש ויצחק, בחורים אמיצים, עת למעדר ועת לחצים. יצאו לשמור בחשכת הליל. את שדות ישראל מצר משתולל בחשכת הליל סכנות לרוב מאחרי כל אבן רוצח יארוב. יואש בחיוך ליצחק ילחש: אם אפול-לבנך תקרא יואש רעו לקראתו באופל יצחק: ובנופלי תקרא לבנך יצחק. בהר אפרים ביקנעם ירייה אחרי ירייה תרעם מטר חיצים באופל ירעש על שדות ישראל יצחק ויואש על שדות ישראל שני רעים צעירים נפלו חללים שומרים ערירים אז איש יקנעם נשבע על דמם: בנים יוולדו - יקראו על שמם אבל הראשון על שם מי יקורא? שניהם חביבים - ולמי הבכורה? והן על ליבנו שניהם כחותם, הן לא נפרדו גם במותם. בהר אפרים, ביקנעם בשמחה חרישית כל לב יפעם: אישה ילדה בנים תאומים... האין זה אות ומופת ממרומים? אם לא נפרדו גם במותם - עתה ברית חיים מחדש איחדתם... בהר אפרים, ביקנעם נולדו שני אחים לעזרת העם יואש ויצחק - בחורים כהלכה, יונקים שדי אמם וגדלים לברכה. גידלו מהרה, יואשים! יצחקים! שדות ישראל לכם מחכים.
מילים: דוד שמעוני (לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: יהודה שרת
כתיבה: תרצ"ו

בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם
יָצְאוּ שְׁנֵי רֵעִים לְעֶזְרַת הָעָם:
יוֹאָשׁ וְיִצְחָק, בַּחוּרִים אַמִּיצִים,
עֵת לַמַּעְדֵּר וְעֵת לַחִצִּים.
יָצְאוּ לִשְׁמֹר בְּחֶשְׁכַת הַלֵּיל
אֶת שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל מִצָּר מִשְׁתּוֹלֵל.

בְּחֶשְׁכַת הַלֵּיל סַכָּנוֹת לָרֹב
מֵאַחֲרֵי כָּל אֶבֶן רוֹצֵחַ יֶאֱרֹב.
יוֹאָשׁ בְּחִיּוּךְ לְיִצְחָק יִלְחַשׁ:
אֶם אֶפֹּל – לְבִנְךָ תִּקְרָא יוֹאָשׁ
רֵעוֹ לִקְרָאתוֹ בָּאֹפֶל יִצְחָק:
וּבְנָפְלִי תִּקְרָא לְבִנְךָ יִצְחָק.

בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם
יְרִיָּה אַחֲרֵי יְרִיָּה תִּרְעַם
מְטַר חִצִּים בָּאֹפֶל יִרְעַשׁ
עַל שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל יִצְחָק וְיוֹאָשׁ
עַל שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל שְׁנֵי רֵעִים צְעִירִים
נָפְלוּ חֲלָלִים, שׁוֹמְרִים עֲרִירִים.

אָז אִישׁ יָקְנְעָם נִשְׁבַּע עַל דָּמָם:
בָּנִים יִוָּלְדוּ יִקָּרְאוּ עַל שְׁמָם
אֲבָל הָרִאשׁוֹן עַל שֵׁם מִי יְקֹרָא?
שְׁנֵיהֶם חֲבִיבִים, וּלְמִי הַבְּכוֹרָה?
וְהֵן עַל לִבֵּנוּ שְׁנֵיהֶם כְּחוֹתָם
הֵן לֹא נִפְרְדוּ גַּם בְּמוֹתָם.

בְּהַר אֶפְרַיִם בְּיָקְנְעָם
בְּשִׂמְחָה חֲרִישִׁית כָּל לֵב יִפְעַם:
אִשָּׁה יָלְדָה בָּנִים תְּאוֹמִים!
הַאֵין זֶה אוֹת וּמוֹפֵת מִמְּרוֹמִים?
אִם לֹא נִפְרְדוּ גַּם בְּמוֹתָם,
עַתָּה בְּרִית חַיִּים מֵחָדָשׁ אִחְדָתָם...

בְּהַר אֶפְרַיִם, בְּיָקְנְעָם
נוֹלְדוּ שְׁנֵי אַחִים לְעֶזְרַת הָעָם
יוֹאָשׁ וְיִצְחַָק, בַּחוּרִים כַּהֲלָכָה,
יוֹנְקִים שְׁדֵי אִמָּם וּגְדֵלִים לִבְרָכָה.
גִּדְלוּ מְהֵרָה, יוֹאָשִׁים! יִצְחָקִים!
שְׂדוֹת יִשְׂרָאֵל לָכֶם מְחַכִּים.
בהר אפרים ביקנעם,
יצאו שני רעים לעזרת העם,
יואש ויצחק, בחורים אמיצים,
עת למעדר ועת לחצים.
יצאו לשמור בחשכת הליל.
את שדות ישראל מצר משתולל

בחשכת הליל סכנות לרוב
מאחרי כל אבן רוצח יארוב.
יואש בחיוך ליצחק ילחש:
אם אפול-לבנך תקרא יואש
רעו לקראתו באופל יצחק:
ובנופלי תקרא לבנך יצחק.

בהר אפרים ביקנעם
ירייה אחרי ירייה תרעם
מטר חיצים באופל ירעש
על שדות ישראל יצחק ויואש
על שדות ישראל שני רעים צעירים
נפלו חללים שומרים ערירים

אז איש יקנעם נשבע על דמם:
בנים יוולדו - יקראו על שמם
אבל הראשון על שם מי יקורא?
שניהם חביבים - ולמי הבכורה?
והן על ליבנו שניהם כחותם,
הן לא נפרדו גם במותם.

בהר אפרים, ביקנעם
בשמחה חרישית כל לב יפעם:
אישה ילדה בנים תאומים...
האין זה אות ומופת ממרומים?
אם לא נפרדו גם במותם -
עתה ברית חיים מחדש איחדתם...

בהר אפרים, ביקנעם
נולדו שני אחים לעזרת העם
יואש ויצחק - בחורים כהלכה,
יונקים שדי אמם וגדלים לברכה.
גידלו מהרה, יואשים! יצחקים!
שדות ישראל לכם מחכים.




 פרטים נוספים

הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

יפה דרורי 
הקלטה: יעקב מזור, אוכמא שפרן
שנת הקלטה: 10.8.2000
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה. (השיר נמצא בתזמון 0:23:35).

את שתי השורות האחרונות שבביצועה יפה דרורי לא זכרה והן המצאה שלה.


על השיר

להלן וידיאו של תהליך הצלת השיר "בהר אפרים, ביקנעם" (לפני שאיתרנו הקלטה מקצועית שלו) בהשתתפות בני יגור. צולם בקיבוץ יגור ב-30.6.11.

יואש זולר (1936-1913) ויצחק קליצ'בסקי (1936-1911) הצטרפו לשורות השומרים עם עלייתם ארצה בשנות ה-30. הם נרצחו במהלך שמירתם במטעי חברת 'נטע' בעמק נחל השופט, לא הרחק משיח' אבריק. עקבות הרוצחים הובילו לכפר ריחנייה וקוסקוס טבעון. הם נקברו בקבר אחים ביוקנעם. מאוחר יותר הועברו עצמותיהם לקבורה בבית הקברות בשיח' אברק. השיר הוקדש ע"י המחבר דוד שמעונוביץ (שמעוני) לשני השומרים שנרצחו ולשני הבנים התאומים שנולדו ביקנעם לאחר הרצח, ונקראו על שמם. סיפור השיר, כולל ראיון עם יצחק (אחד התאומים שנולדו), סופר בתוכנית שרתי לך ארצי.

ראו השיר בלחנו של מרדכי זעירא.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
לחנים נוספים באתר

תמונות  

יואש זולר וחנה לפידות ליטני, 1935~. דודהּ של חנה, צבי (גרישה) מרדכאי (1965-1901) היה חברם של יואש ויצחק ומוותיקי אגודת השומרים. (תודה לרמי ליטני, בנה של חנה)




תמונות  

מצבת הקבר של האחים של יואש זולר ויצחק קליצ'בסקי.

בית הקברות של אגודת השומרים, קריית טבעון.



צילום: זמרשת, מרץ 2013
תגיות




עדכון אחרון: 18.06.2023 15:11:20


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: