הורה מחודשת
העתקת מילות השיר

רַב הַלַּיְלָה, רַב שִׁירֵנוּ הַבּוֹקֵעַ לַשָּׁמַיִם, שׁוּבִי שׁוּבִי הוֹרָתֵנוּ, מְחֻדֶּשֶׁת שִׁבְעָתַיִם. שׁוּבִי שׁוּבִי וְנָסֹב, כִּי דַּרְכֵּנוּ אֵין לָהּ סוֹף, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת, כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת. עוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט, הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט, יָד אֶל יָד, שִׁיר אֶל שִׁיר, שִׁיר אֶל שִׁיר, יָד אֶל יָד, הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד! כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת. נִגּוּנֵינוּ, נִגּוּנַיִךְ עוֹד עוֹלִים אֶל הַשָּׁמַיִם, שׁוּבִי שׁוּבִי אֶל בָּנַיִךְ, אֶל חוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם. שׁוּבִי שׁוּבִי וְנָסֹב, כִּי דַּרְכֵּנוּ אֵין לָהּ סוֹף, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת, כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת. עוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט, הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט, יָד אֶל יָד, שִׁיר אֶל שִׁיר, שִׁיר אֶל שִׁיר, יָד אֶל יָד, הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד! כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד, כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת. רב הלילה, רב שירנו הבוקע לשמים, שובי שובי הורתנו, מחודשת שבעתיים. שובי שובי ונסוב, כי דרכנו אין לה סוף, כי עוד נמשכת השרשרת, כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד, כי עוד נמשכת השרשרת. עוד, ועוד, ועוד, ועוד, ועוד, הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט, הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט, יד אל יד, שיר אל שיר, שיר אל שיר, יד אל יד, הורה מעגל אחד! כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד, כי עוד נמשכת השרשרת. ניגונינו, ניגונייך עוד עולים אל השמים, שובי שובי אל בנייך, אל חומות ירושלים. שובי שובי ונסוב, כי דרכנו אין לה סוף, כי עוד נמשכת השרשרת, כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד, כי עוד נמשכת השרשרת. עוד, ועוד, ועוד, ועוד, ועוד, הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט, הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט, יד אל יד, שיר אל שיר, שיר אל שיר, יד אל יד, הורה מעגל אחד! כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד, כי עוד נמשכת השרשרת.
מילים: יעקב אורלנד
לחן: עממי חסידי (טקסטים נוספים בלחן זה)
כתיבה: 1938

רַב הַלַּיְלָה, רַב שִׁירֵנוּ
הַבּוֹקֵעַ לַשָּׁמַיִם,
שׁוּבִי שׁוּבִי הוֹרָתֵנוּ,
מְחֻדֶּשֶׁת שִׁבְעָתַיִם.

שׁוּבִי שׁוּבִי וְנָסֹב,
כִּי דַּרְכֵּנוּ אֵין לָהּ סוֹף,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת,
כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד
מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת.

עוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד,
הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,
הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,
יָד אֶל יָד, שִׁיר אֶל שִׁיר,
שִׁיר אֶל שִׁיר, יָד אֶל יָד,
הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד!
כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת.

נִגּוּנֵינוּ, נִגּוּנַיִךְ
עוֹד עוֹלִים אֶל הַשָּׁמַיִם,
שׁוּבִי שׁוּבִי אֶל בָּנַיִךְ,
אֶל חוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם.

שׁוּבִי שׁוּבִי וְנָסֹב,
כִּי דַּרְכֵּנוּ אֵין לָהּ סוֹף,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת,
כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד
מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת.

עוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד,
הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,
הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,
יָד אֶל יָד, שִׁיר אֶל שִׁיר,
שִׁיר אֶל שִׁיר, יָד אֶל יָד,
הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד!
כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד מֵעוֹלָם וַעֲדֵי עַד,
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶׁרֶת.


רב הלילה, רב שירנו
הבוקע לשמים,
שובי שובי הורתנו,
מחודשת שבעתיים.

שובי שובי ונסוב,
כי דרכנו אין לה סוף,
כי עוד נמשכת השרשרת,
כי לבנו לב אחד
מעולם ועדי עד,
כי עוד נמשכת השרשרת.

עוד, ועוד, ועוד, ועוד, ועוד,
הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט,
הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט,
יד אל יד, שיר אל שיר,
שיר אל שיר, יד אל יד,
הורה מעגל אחד!
כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד,
כי עוד נמשכת השרשרת.

ניגונינו, ניגונייך
עוד עולים אל השמים,
שובי שובי אל בנייך,
אל חומות ירושלים.

שובי שובי ונסוב,
כי דרכנו אין לה סוף,
כי עוד נמשכת השרשרת,
כי לבנו לב אחד
מעולם ועדי עד,
כי עוד נמשכת השרשרת.

עוד, ועוד, ועוד, ועוד, ועוד,
הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט,
הריקוד אל יעמוד, והזמר אל ישקוט,
יד אל יד, שיר אל שיר,
שיר אל שיר, יד אל יד,
הורה מעגל אחד!
כי לבנו לב אחד מעולם ועדי עד,
כי עוד נמשכת השרשרת.




 פרטים נוספים


משירונו הפרטי של אברהם דגן   העתקת מילות השיר

 



[מתחיל כרגיל]

הוֹרָה הוֹרָה אַל נָסֹב
כִּי דַּרְכֵּנוּ אֶל הַסּוֹף
כִּי עוֹד נִמְשֶׁכֶת הַשַּׁרְשֶּׁרֶת
כִּי לִבֵּנוּ לֵב אֶחָד...

עוֹד וְעוֹד...
... הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד
יוֹם וָלַיְלָה, יוֹם וָלַיִל
אַתְּ בּוֹעֶרֶת לִי בַּלֵּב
לָהּ כֹּחוֹתֵינוּ עוֹד לֹא תַּמּוּ
הוֹרָה הוֹרָה, שִׁיר אֶל שִׁיר
בְּהָרֶיהָ אוֹר מֵאִיר
כִּי אֶלֶף דּוֹר עָלֶיהָ קָמוּ

[מתחיל כרגיל]

הורה הורה אל נסוב
כי דרכנו אל הסוף
כי עוד נמשכת השרשרת
כי ליבנו לב אחד...

עוד ועוד...
... הורה מעגל אחד
יום ולילה, יום וליל
את בוערת לי בלב
לה כוחותינו עוד לא תמו
הורה הורה, שיר אל שיר
בהריה אור מאיר
כי אלף דור עליה קמו




 פרטים נוספים

ביצוע:

 

חבורת שירו שיר 

על השיר

השיר נפוץ גם בשם "רד הלילה". בראיון שהעניק יעקב אורלנד לציפי פליישר, 10.2.1963 ("התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי" [1964], עמ' 379),  אמר כי הגרסה הנכונה היא "רב הלילה" [כלומר מרובה הלילה].

שנת הכתיבה היא לפי קטלוג הספרייה הלאומית.

הלחן החסידי משמש טקסטים נוספים, ובהם הפיוט "אל מסתתר בשפריר חביון" המושר בפי חסידות צאנז-קלויזנבורג. על "רב הלילה" ועל "אל מסתתר" כתבה שירה ליבוביץ'-שמידט מאמר (באנגלית) באתר Cross-Currents בתאריך 28.4.2009. כמו כן, צפו בסרטון של האדמו"ר מצאנז וחסידיו שרים את הניגון (איכות השמע בסרטון נמוכה; ר' לעיל הקלטה באיכות טובה יותר). ספרו של חיים סבתו, "בשפריר חביון", עוסק בניגון הזה.

מידע נרחב על השיר - לרבות פירוט הטקסטים הדתיים שונים שהותאמו ללחן - ניתן לקרוא בכתבתו של דוד אסף "גלגולו של ניגון: 'רב הלילה' – מניגוני החסידים לריקודי החלוצים" בבלוג "עונג שבת" (9.11.2012). גרסה מעודכנת נדפסה בספרו של דוד אסף "שיר הוא לא רק מילים" (תש"ף).

אלחנן אינדלמן חיבר ללחן גרסה משלו (נדפסה בשנת 1971 בארצות הברית באוסף שערך הרי קופרסמית): רד הלילה, כוכבי נוגה...; בכרטסת מאיר נוי מתועד נוסח "שוטי שוטי ספינתנו הבוקעת את המים" מתוך מקור שקיצורו שיר"ח ואשר איננו מפענחים.

ביצועים נוספים:


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
טקסטים נוספים באתר בלחן זה

תווים  

מקור: "מחולות הארץ", ניידט, 1947, עמוד 10






מילים  

מקור: "מחולות הארץ", ניידט, 1947, עמוד 11



תגיות




עדכון אחרון: 07.11.2024 10:51:24


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: