שיר הלחם
העתקת מילות השיר

הִסְתַּכְּלּו מוּצָג מְעַנְיֵן מִי יְנַסֶּה לְזַהוֹתוֹ? מַהוּ זֹאת קָשֶה לְדַמְיֵן אֲנִי לֹא הֵבַנְתִּי מַהוּתוֹ דִּמְיוֹנוֹ לְמַסְטִיק הוּא כֹּה גָּדוֹל פְּלַסְטֶלִינָה הוּא לִהְיוֹת יָכוֹל טַעַם גּוּמִי יֵשׁ לוֹ לְלֹא סָפֵק אַךְ אִם זֶה לֶחֶם נְפַקְפֵּק לֹא אֵדַע אֶת כָּל הַפְּרָטִים אַף לֹא אַכִּיר אֶת הָאוֹפֶה אַךְ אֵדַע כִּי רַק מְעַטִּים בִּטְנָם תְּקַבֵּל אוֹתוֹ יָפֶה דִּמְיוֹנוֹ... הָבָה נַעֲשֶׂה הֶכֵּרוּת עִם מַצָּבָן שֶׁל הַקֵּבוֹת בֵּינֵיהֶן עוֹרְכוֹת תַּחֲרוּת מִי תְּאַרְגֵּן יוֹתֵר שַׁבָּתוֹת דִּמְיוֹנוֹ... עוֹד מִשְׁפָּט לְשֵׁם הַסִּיּוּם יֵשׁ לְהַחֲלִיף אֶת הָאוֹפֶה אוֹ נַזְמִין הָחֵל מֵהַיּוֹם לַמִּרְפָּאָה פֹּה עוֹד רוֹפֵא דִּמְיוֹנוֹ... הסתכלו מוצג מעניין מי ינסה לזהותו? מהו זאת קשה לדמיין אני לא הבנתי מהותו דמיונו למסטיק הוא כה גדול פלסטלינה הוא להיות יכול טעם גומי יש לו ללא ספק אך אם זה לחם נפקפק לא אדע את כל הפרטים אף לא אכיר את האופה אך אדע כי רק מעטים בטנם תקבל אותו יפה דמיונו... הבה נעשה היכרות עם מצבן של הקיבות ביניהן עורכות תחרות מי תארגן יותר שבתות דמיונו... עוד משפט לשם הסיום יש להחליף את האופה או נזמין החל מהיום למרפאה פה עוד רופא דמיונו...
מילים: חיים (כיימול) גיל
לחן: לא ידוע (טקסטים נוספים בלחן זה)
כתיבה: 1952 - 53

הִסְתַּכְּלּו מוּצָג מְעַנְיֵן
מִי יְנַסֶּה לְזַהוֹתוֹ?
מַהוּ זֹאת קָשֶה לְדַמְיֵן
אֲנִי לֹא הֵבַנְתִּי מַהוּתוֹ

דִּמְיוֹנוֹ לְמַסְטִיק הוּא כֹּה גָּדוֹל
פְּלַסְטֶלִינָה הוּא לִהְיוֹת יָכוֹל
טַעַם גּוּמִי יֵשׁ לוֹ לְלֹא סָפֵק
אַךְ אִם זֶה לֶחֶם נְפַקְפֵּק

לֹא אֵדַע אֶת כָּל הַפְּרָטִים
אַף לֹא אַכִּיר אֶת הָאוֹפֶה
אַךְ אֵדַע כִּי רַק מְעַטִּים
בִּטְנָם תְּקַבֵּל אוֹתוֹ יָפֶה

דִּמְיוֹנוֹ...

הָבָה נַעֲשֶׂה הֶכֵּרוּת
עִם מַצָּבָן שֶׁל הַקֵּבוֹת
בֵּינֵיהֶן עוֹרְכוֹת תַּחֲרוּת
מִי תְּאַרְגֵּן יוֹתֵר שַׁבָּתוֹת

דִּמְיוֹנוֹ...

עוֹד מִשְׁפָּט לְשֵׁם הַסִּיּוּם
יֵשׁ לְהַחֲלִיף אֶת הָאוֹפֶה
אוֹ נַזְמִין הָחֵל מֵהַיּוֹם
לַמִּרְפָּאָה פֹּה עוֹד רוֹפֵא

דִּמְיוֹנוֹ...



הסתכלו מוצג מעניין
מי ינסה לזהותו?
מהו זאת קשה לדמיין
אני לא הבנתי מהותו

דמיונו למסטיק הוא כה גדול
פלסטלינה הוא להיות יכול
טעם גומי יש לו ללא ספק
אך אם זה לחם נפקפק

לא אדע את כל הפרטים
אף לא אכיר את האופה
אך אדע כי רק מעטים
בטנם תקבל אותו יפה

דמיונו...

הבה נעשה היכרות
עם מצבן של הקיבות
ביניהן עורכות תחרות
מי תארגן יותר שבתות

דמיונו...

עוד משפט לשם הסיום
יש להחליף את האופה
או נזמין החל מהיום
למרפאה פה עוד רופא

דמיונו...



תיעוד ביתי
ביצוע:

 

עירית כץ 
שנת הקלטה: 2014
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

על השיר

הפזמון נכתב ללחן: חוג כה קטן. והוא מפזמוני ה"חוגיסטרון" (ר' להלן ב"סיפור שיר").

על הרקע לכתיבת השיר סיפר ל"זמרשת" יואל שר, שהיה חבר קיבוץ מחניים בשנים 1952-7:

השיר נכתב בימי ה"צנע" הקשים; את הלחם קנה קיבוץ מחניים, מאופה בראש-פינה הסמוכה, פעמיים-שלוש בשבוע; בין לבין הלחם נשמר במטבח הקיבוץ, בארון מתכת מרושת, לא בתנאים סניטריים אופטימאליים ושלא הגן כראוי מהולכי על ארבע ששרצו סביב והתוצאה הייתה "הפרעות עיכול".

על ה"קבות, שעושות תחרות מי תארגן יותר שבתות" (בית שלישי) מסביר אלי ס"ט:

"שבת" הייתה מונח קיבוצי ליום חול שחבר הקיבוץ לא עבד בו. ב"שיר הלחם" כתוצאה מקילקול קיבה, שהלחם היה הגורם לו. 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
טקסטים נוספים באתר בלחן זה

סיפור שיר  

חוגיסטרון *
"חוגיסטרון" היתה להקת זמר של הגרעין הארצי של "המחנות-העולים" ומאוחר יותר של קיבוץ מחניים, שפעלה יותר מעשור, החל מ- 1951, מטירונות הגרעין בנח"ל (במחנה אלנבי בירושלים), דרך הכשרות הגרעין במנרה ובחולתא ועד אמצע שנות ה- 60 בקיבוץ מחניים. הגרעין הראשוני של החוגיסטרון כלל את דליה ברק, יוני גדעוני, איציק חולתי, יגאל (קיגלה) סיטין וחיים (כיימול) גיל. הטקסטים של פזמוני החוגיסטרון נכתבו ע"י חברי הלהקה (רבים מהם ע"י מי שנודע מאוחר יותר ככתב ובמאי טלוויזיה - חיים גיל) והם היו על הווי החיים בגרעין ובקיבוץ. החוגיסטרון הופיע בעיקר בחגים וארועים של מחניים ולפני כן בקיבוצי ההכשרה של הגרעין, אך גם בכנסי הנח"ל בתקופת שירות הגרעין בצבא וב"על במותיך", כנס פזמונים של להקות מההתיישבות העובדת שנערך שנים אחדות בקיבוץ גבת, פזמוני החוגיסטרון הופיעו בשתי "פזמוניות", שיצאו לאור בהוצאה פנימית של קיבוץ מחניים.

* "שיר הלחם" הוא משירי ה"חוגיסטרון" (על משקל "צ'יזבאטרון"), "חוגיסט" = חניך המחנות-העולים 

תודה ליוני גדעוני ולאיציק חולתי על המידע.

תגיות




עדכון אחרון: 11.09.2024 09:58:22


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: