במעגל
העתקת מילות השיר

אַחַת, שְׁתַּיִם, שָׁלֹשׁ, אַרְבַּע לַמַּעְגָּל אוֹרֵחַ בָּא. בָּא רָכוּב עַל הַמַּקֵּל, בָּא מֵעֵמֶק יִזְרְעֶאל! רָץ, קָפַץ וְדָהַר וְעַתָּה בְּמִי יִבְחַר? פֹּה כֻּלְּכֶם מְאֹד טוֹבִים נְעִימִים וַחֲבִיבִים; בּוֹאוּ וְנַפִּיל גּוֹרָל: מִי יֵצֵא לַמַּעְגָּל!אחת, שתיים, שלוש, ארבע למעגל אורח בא. בא רכוב על המקל, בא מעמק יזרעאל }2 רץ, קפץ ודהר ועתה במי יבחר? פה כולכם מאוד טובים נעימים וחביבים; בואו ונפיל גורל: מי יצא למעגל }2
מילים: לאה גולדברג (לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: יואל ולבה
כתיבה: 1939

אַחַת, שְׁתַּיִם, שָׁלֹשׁ, אַרְבַּע
לַמַּעְגָּל אוֹרֵחַ בָּא.
בָּא רָכוּב עַל הַמַּקֵּל, בָּא מֵעֵמֶק יִזְרְעֶאל!

רָץ, קָפַץ וְדָהַר
וְעַתָּה בְּמִי יִבְחַר?
פֹּה כֻּלְּכֶם מְאֹד טוֹבִים
נְעִימִים וַחֲבִיבִים;

בּוֹאוּ וְנַפִּיל גּוֹרָל: מִי יֵצֵא לַמַּעְגָּל!
אחת, שתיים, שלוש, ארבע
למעגל אורח בא.
בא רכוב על המקל, בא מעמק יזרעאל }2

רץ, קפץ ודהר
ועתה במי יבחר?
פה כולכם מאוד טובים
נעימים וחביבים;

בואו ונפיל גורל: מי יצא למעגל }2




מתוך "בזמר ובמחול"   העתקת מילות השיר

 



[סוף השיר:]

הָבָה וְנַפִּיל גּוֹרָל
מִי יֵצֵא לַמַּעֲגָל?

[סוף השיר:]

הבה ונפיל גורל
מי יצא למעגל?




 פרטים נוספים

ביצוע:

 

מקהלת העפרוני הצעירה 
עיבוד: חנה אג'יאשווילי
שנת הקלטה: 2007

נלקח מתוך מחרוזת של יו"ד גימ"ל שירי משחק.
לשמיעת המחרוזת במלואה לחץ כאן.

נכלל בתקליטור: יו"ד גימ"ל שירי משחק לילדים
יו

על השיר

המילים נדפסו בעיתון "דבר לילדים", כרך ז, חוברת 19, ב' באלול תרצ"ט, 17.8.1939, עמ' 5, תחת הכותרת "מעגל". השיר כונס בספרה של לאה גולדברג "בואו עננים", עמ' 20. תודה לפרופ' גדעון טיקוצקי על המידע. 
הלחן נדפס כנראה לראשונה בשירון "שירים לילדי הגן" בלחני יואל ולבה משנת 1948. בחוברת "בזמר ובמחול" בעריכת שרה לוי תנאי מופיע הטקסט ללא לחן ומיוחס בשוגג לרבקה דוידית. 

להלן הצעת פעילות לילדים עם השיר - מאת יעל אילת: שיר מספר 14.

ראו את הבית הראשון גם בלחן "יונה פעמונה".

הוראות משחק מתוך "בזמר ובמחול" (עמ' 35) [במקור מלוות בסימון מקומות מסויימים בטקסט]:

דרך אחת [לגיל 4 - 5]:

הילדים מוחאים 4 מחיאות כפיים בעומדם במעגל; 2. "האורח" נכנס למעגל רכוב על מקל. הילדים ממשיכים למחוא עוד 4 מחיאות; 3. "האורח" סובב בתוך המעגל בדהרה קצובהכ. אותה שעה מלווים אותו הילדים תוך הליכה במעגל בידיים אחוזות; "האורח" עומד מדהור, נועץ את קצהו של המקל במרכז המעגל, ועם ההברה האחרונה של המילה "למעגל" שומט הוא מידו את המקל. המקל נופל והילד שאליו מכוון קצה המקל השמוט הוא הנבחר, הזוכה במקל ובתפקיד "האורח". אין להאריך במשחק. אם הילדים צעירים מאוד, אפשר להשמיט חלק מהמילים.

דרך שניה [לגיל 5 - 6]:

[השלבים הראשונים כמו בדרך הראשונה]; "האורח" עומד במעגל, מורה ונוגע בקצה מקלו בילדים לפי סדר עמידתם. הוא רשאי להתחיל בכל ילד, כרצונו, אך עליו להקפיד על הסדר ועל המגע בכל ילד שיהיו לפי קצב הדיבור. המגע יכול להיות בכפות הרגלים, כי אם יכוון את מקלו לכפיים או לראשים, עלול הוא לפגוע בילדים. עם כל הדגשה במשפט "הבה ונפיל גורל מי יצא למעגל" הוא מורה או נוגע בילד אחר. הילד אשר עליו נופלת ההברה האחרונה הוא הנבחר. אין להאריך במשחק.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
לחנים נוספים באתר

תווים  


עריכת תווים: איתמר ארגוב

מילים  


מתוך: "דבר לילדים" כרך ז' חוברת 19 ב' אלול תרצ"ט 17.8.1939 עמוד 5
תגיות




עדכון אחרון: 18.05.2022 22:51:49


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: