"ושאבתם מים" ביפן

 איך הפך השיר העברי הוותיק לפסקול לוהט במשחקי מחשב יפניים?

כולנו גדלנו על "ושאבתם מים", בעיקר כריקוד עם (שכמו השיר, חובר גם הוא לפני קום המדינה). אולם מתי יצא לכם לשמוע את השיר? ובכן, כיום הסיכוי הטוב ביותר שלכם להיתקל בו הוא דווקא ביפן או בטיוואן. כן, קראתם נכון. ביפן כולם מכירים את "ושאבתם מים". 

הכיצד ייתכן? ובכן, הכל התחיל בכיבוש שלאחר מלחמת העולם השנייה ביפן, בראשות הגנרל דאגלס מקארתור. במסגרת חילופי התרבות (המאולצים במקצת) החליטה ארצות הברית ללמד את בני הנוער ריקודי עם באסיה. הם גייסו לשם כך את עזרתו של ריקי הולדן, איש חינוך ומומחה לריקודי עם.  

הולדן ביקר בארץ כדי ללמוד ריקודי עם, וכאן, ככל הנראה, למד גם את "ושאבתם מים". ב-1957 הוא יצא לסיור בעולם, והגיע גם ליפן ולטייוואן. למעשה, ריקודי עם ישראלים פופולריים באופן כללי בטייוואן, אולם היה זה "ושאבתם מים"  שהתחיל הכל. 

ריקודי העם ביפן החלו בימק"א והתפשטו לתנועות פועלים לקבוצות נוער, ואפילו לבתי ספר יפניים. היות שהריקוד האיקוני התמיד בפופולריות שלו (הן ביפן והן בטייוואן), היה זה בלתי נמנע שהשיר יעמוד גם בפני עצמו. המנגינה הפכה דועה כל-כך, ששימשה אפילו בפרסמות ביפן.  
 
ואז, כידוע, הגיעה השעה שבה החלה יפן לייצא את התרבות לשאר העולם - כמו אנימה ומשחקי מחשב. וכאשר צריך מוסיקה למשחק מחשב, עדיף שזה יהיה משהו שהוא נחלת הכלל, משהו קליט ומוכר, משהו קצר שקל לנגן ב"לופ", משהו כמו ...
 
 
כן, זהו "ושאבתם מים" שמתנגן ברקע של "סקסי פארודיוּס", משחק ארקייד אירוטי למחצה שהוציאה חברת "קונאמי" בשנת 1996 . וזה לא היה המשחק היחיד. דוגמה נוספת היא משחק "גיים בוי" מבית "נינטנדו", שיצא ב-1998 והופץ ברחבי העולם.  
 
בהמשך, עם ההתפשטות הווירטואלית של משחקי המחשב, הפך השיר בסופו של דבר למַם אינטרנטי. הפופולריות שלו הגיעה לשיא בשנת 2008-2009, כשהשיר הפך להיות הבחירה הפופולרית עבור רמיקסים או מוסיקה קצבית גנרית בסרטי פרודיה, בעיקר יפניים. השיר מעולם לא הצליח עד כדי כך בארצות הברית, למעט בקרב גיקים (שיש סיכוי גבוה שיצרו רמיקסים של משחקי מחשב או לפחות יצפו בהם...). 
 
וכך, מחגיגה מקראית-ציונית בעקבות מציאת מים, הפך השיר "ושאבתם מים" למעין שם קוד לגיקים שמשתעשעים עם משחקי מחשב במרשתת.

(מתוך מאמר ב-Tablet, אוגוסט 2017)
 

 


לכל החדשות »

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: