הקטן
גופן
הגדל
גופן
תל-אביב
בְּתֵימָן שָׁם צָרָה וְיָגוֹן וְסֵבֶל עָלֵינוּ. הַגּוֹיִים שָׁם יוֹמָם וָלֵיל צְמֵאִים לְדָמֵנוּ בַּבֹּקֶר, בָּעֶרֶב מִתְעַלְּלִים בָּנוּ יַשְׁפִּילוּ לְאֵפֶר אֶת-כָּל הַקָּדוֹשׁ לָנוּ.   אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי, גָּלוּת תֵּימָן אַשְׁרֵי הָאָדָם הַנִּמְלָט מִשָּׁם גָּדוֹל שִׁבְרֵנוּ שָׁם כַּיָּם! – תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר אֲשֶׁר כֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל יְהוּדִים פֹּה גַּם הֶעָשִׁיר וְגַם הַפּוֹעֵל טוֹב לִחְיוֹת בְּתֵל-אָבִיב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל פֹּה לִחְיוֹת וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל. שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל-אָבִיב הַחֲבִיבָה לָנוּ מִכָּל חָבִיב אֹשֶׁר וְעֹנֶג מִסָּבִיב! בְּתֵל-אָבִיב הַבָּתִּים לְבָנִים כְּמוֹ חָלָב בָּרְחוֹבוֹת אַבְטוֹמוֹבּוּס וְאֶפְשָׁר לֵישֵׁב עָלָיו וּבְכָל פִּנָּה עוֹמֵד שׁוֹטֵר יְהוּדִי בֶּן-בְּרִית וְהוּא עוֹמֵד וְהוּא מַרְאֶה וּמְדַבֵּר עִבְרִית שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב... בְּיוֹם שַׁבָּת הַכֹּל סָגוּר וְאֵין חֲנוּת פְּתוּחָה בָּרְחוֹבוֹת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה וְשַׁבָּת מְנוּחָה מְזַמְּרִים וְרוֹקְדִים וְנוֹאֲמִים נְאוּם וּבָעֶרֶב, בָּעֶרֶב הוֹלְכִים אֶל הַקּוּמְקוּם. שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב... תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר יְהוּדִית שֶׁכֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל טוֹב לִחְיוֹת פֹּה וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל וְאִם נִזְכֶּה וְהַשֵּׁם יְשׁוּעָה יַצְמִיחַ לְתֵל-אָבִיב הָעִבְרִיָּה יָבוֹא הַמָּשִׁיחַ. שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...בתימן שם צרה ויגון וסבל עלינו הגויים שם יומם וליל צמאים לדמנו בבוקר, בערב מתעללים בנו ישפיל לאפר את כל הקדוש לנו. אוי-אוי-אוי-אוי-אוי גלות תימן אשרי האדם הנמלט משם גדול שברנו שם כים! - תל אביב היא עיר שכולה ישראל יהודים בה גם העשיר וגם הפועל טוב לחיות בתל אביב בארץ ישראל טוב לחיות ולחכות לביאת הגואל. שבחו והודו לתל אביב החביבה לנו מכל חביב אושר ועונג מסביב בתל אביב הבתים לבנים כמו חלב ברחובות אבטומובוס ואפשר לישב עליו ובכל פינה עומד שוטר יהודי בן ברית והוא עומד והוא מראה ומדבר עברית שבחו והודו לתל אביב... ביום שבת הכל סגור ואין חנות פתוחה ברחובות שמחה וששון ושבת מנוחה מזמרים ורוקדים ונואמים נאום ובערב, בערב הוכלים אל הקומקום. שבחו והודו לתל אביב... תל-אביב היא עיר יהודית שכולה ישראל טוב לחיות פה ולחכות לביאת הגואל ואם נזכה והשם ישועה יצמיח לתל אביב העברייה יבוא המשיח. שבחו והודו לתל אביב...

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: אביגדור המאירי
לחן: עממי
כתיבה: תרפ"ט

בְּתֵימָן שָׁם צָרָה וְיָגוֹן וְסֵבֶל עָלֵינוּ.
הַגּוֹיִים שָׁם יוֹמָם וָלֵיל צְמֵאִים לְדָמֵנוּ
בַּבֹּקֶר, בָּעֶרֶב מִתְעַלְּלִים בָּנוּ
יַשְׁפִּילוּ לְאֵפֶר אֶת-כָּל הַקָּדוֹשׁ לָנוּ.
 
אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי, גָּלוּת תֵּימָן
אַשְׁרֵי הָאָדָם הַנִּמְלָט מִשָּׁם
גָּדוֹל שִׁבְרֵנוּ שָׁם כַּיָּם! –

תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר אֲשֶׁר כֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל
יְהוּדִים פֹּה גַּם הֶעָשִׁיר וְגַם הַפּוֹעֵל
טוֹב לִחְיוֹת בְּתֵל-אָבִיב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
פֹּה לִחְיוֹת וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל.

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל-אָבִיב
הַחֲבִיבָה לָנוּ מִכָּל חָבִיב
אֹשֶׁר וְעֹנֶג מִסָּבִיב!

בְּתֵל-אָבִיב הַבָּתִּים לְבָנִים כְּמוֹ חָלָב
בָּרְחוֹבוֹת אַבְטוֹמוֹבּוּס וְאֶפְשָׁר לֵישֵׁב עָלָיו
וּבְכָל פִּנָּה עוֹמֵד שׁוֹטֵר יְהוּדִי בֶּן-בְּרִית
וְהוּא עוֹמֵד וְהוּא מַרְאֶה וּמְדַבֵּר עִבְרִית

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...

בְּיוֹם שַׁבָּת הַכֹּל סָגוּר וְאֵין חֲנוּת פְּתוּחָה
בָּרְחוֹבוֹת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה וְשַׁבָּת מְנוּחָה
מְזַמְּרִים וְרוֹקְדִים וְנוֹאֲמִים נְאוּם
וּבָעֶרֶב, בָּעֶרֶב הוֹלְכִים אֶל הַקּוּמְקוּם.

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...

תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר יְהוּדִית שֶׁכֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל
טוֹב לִחְיוֹת פֹּה וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל
וְאִם נִזְכֶּה וְהַשֵּׁם יְשׁוּעָה יַצְמִיחַ
לְתֵל-אָבִיב הָעִבְרִיָּה יָבוֹא הַמָּשִׁיחַ.

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...
בתימן שם צרה ויגון וסבל עלינו
הגויים שם יומם וליל צמאים לדמנו
בבוקר, בערב מתעללים בנו
ישפיל לאפר את כל הקדוש לנו.

אוי-אוי-אוי-אוי-אוי גלות תימן
אשרי האדם הנמלט משם
גדול שברנו שם כים! -

תל אביב היא עיר שכולה ישראל
יהודים בה גם העשיר וגם הפועל
טוב לחיות בתל אביב בארץ ישראל
טוב לחיות ולחכות לביאת הגואל.

שבחו והודו לתל אביב
החביבה לנו מכל חביב
אושר ועונג מסביב

בתל אביב הבתים לבנים כמו חלב
ברחובות אבטומובוס ואפשר לישב עליו
ובכל פינה עומד שוטר יהודי בן ברית
והוא עומד והוא מראה ומדבר עברית

שבחו והודו לתל אביב...

ביום שבת הכל סגור ואין חנות פתוחה
ברחובות שמחה וששון ושבת מנוחה
מזמרים ורוקדים ונואמים נאום
ובערב, בערב הוכלים אל הקומקום.

שבחו והודו לתל אביב...

תל-אביב היא עיר יהודית שכולה ישראל
טוב לחיות פה ולחכות לביאת הגואל
ואם נזכה והשם ישועה יצמיח
לתל אביב העברייה יבוא המשיח.

שבחו והודו לתל אביב...


 פרטים נוספים


בית נוסף על-פי ברכה צפירה

אֵין דְּאָגוֹת, פַּרְנָסָה יֵשׁ, בָּרוּךְ הַשֵּׁם
רַק צָרִיךְ שָׁם בְּלִשְׁכַּת הָעֲבוֹדָה לְהֵרָשֵׁם
וּבְהִסְתַּדְּרוּת הָעוֹבְדִים גַּם אֲנִי חָבֵר
וּבִישִׁיבוֹת וַאֲסֵפוֹת יָכוֹל גַּם אֲנִי לְדַבֵּר.
אין דאגות, פרנסה יש, ברוך השם
רק צריך שם בלשכת העבודה להירשם
ובהסתדרות העובדים גם אני חבר
ובישיבות ואספות יכול גם אני לדבר.


בית נוסף על-פי נחמה מיוחס

אַחֲרֵי עֲבוֹדָה הוֹלְכִים לַמִּסְעָדָה לֶאֱכֹל
וְאַחֲרֵי כֵן אֶל חוֹף הַיָּם עַל הַחוֹל
שָׁם אֶפְשָׁר לֶאֱהֹב יַלְדָּה לְבָנָה
לְהַגִּיד לָהּ אַתְּ יָפָה כְּמוֹ הַלְּבָנָה
אחרי עבודה הולכים למסעדה לאכול
ואחרי כן אל חוף הים על החול
שם אפשר לאהוב ילדה לבנה
להגיד לה את יפה כמו הלבנה


 פרטים נוספים


מפנקסה של הדסה ברלינסקי

[שלושה בתים ראשונים כבנוסח הראשי]

וּבָעֶרֶב הוֹלְכִים יַחְדָּו אִתָּה אֶל הַיָּם
וְרוֹאִים אַהֲבָה גְּדוֹלָה וְחַמָּה
לִבֵּנוּ דֹּפֶק דּוֹפֵק וּבְעֵינֵינוּ דְּמָעוֹת
וַאֲנִי אוֹחֵז יָדָהּ וְאוֹהֵב אוֹתָהּ מְאֹד

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ...

בְּיוֹם שַׁבָּת...
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ...

אֵין דְּאָגוֹת...
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ...

לָעֲבוֹדָה דּוֹאֲגִים לְךָ מִן הַשָּׁמַיִם
בִּרְחוֹב הֶרְצְל אֶפְשָׁר לִפְעָמִים לְצַחְצֵחַ נַעֲלַיִם
וְלִפְעָמִים אֶפְשָׁר לִמְכֹּר גַּם אֶת הָעִתּוֹנִים
וְלִפְעָמִים בָּא תַּיָּר מַרְאִים לוֹ תֵּימָנִים
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ...

אַחֲרֵי עֲבוֹדָה...
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ...
[שלושה בתים ראשונים כבנוסח הראשי]

ובערב הולכים יחדיו אתה אל הים
ורואים אהבה גדולה וחמה
לבנו דופק דופק ובעינינו דמעות
ואני אוחז ידה ואוהב אותה מאוד

שבחו והודו...

ביום שבת...
שבחו והודו...

אין דאגות...
שבחו והודו...

לעבודה דואגים לך מן השמיים
ברחוב הרצל אפשר לפעמים לצחצח נעליים
ולפעמים אפשר למכור גם את העיתונים
ולפעמים בא תייר מראים לו תימנים
שבחו והודו...

אחרי עבודה...
שבחו והודו...


 פרטים נוספים


מפי משה נתנזון

תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר יְהוּדִית שֶׁכֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל
יְהוּדִים פֹּה גַּם הֶעָשִׁיר וְגַם הַפּוֹעֵל
טוֹב לִחְיוֹת בְּתֵל-אָבִיב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
טוֹב לִחְיוֹת וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל.

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ ...

בְּתֵל-אָבִיב הַבָּתִּים לְבָנִים כְּמוֹ חָלָב
וּבָרְחוֹבוֹת יֵשׁ אוֹטוֹבּוּס וְאֶפְשָׁר גַּם לָשֶׁבֶת עָלָיו
וּבְכָל פִּנָּה עוֹמֵד שׁוֹטֵר יְהוּדִי בֶּן-בְּרִית
וְהוּא עוֹמֵד וְהוּא מַרְאֶה וְהוּא מְדַבֵּר עִבְרִית

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ ...

בְּיוֹם שַׁבָּת הַכֹּל סָגוּר וְאֵין חֲנוּת פְּתוּחָה
בָּרְחוֹבוֹת שִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן וְשַׁבָּת מְנוּחָה
מְזַמְּרִים וְרוֹקְדִים וְקוֹרְאִים עִתּוֹן
וּבָעֶרֶב, בָּעֶרֶב הוֹלְכִים לַתֵּאַטְרוֹן

שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ ...
תל-אביב היא עיר יהודית שכולה ישראל
יהודים פה גם העשיר וגם הפועל
טוב לחיות בתל-אביב בארץ ישראל
טוב לחיות ולחכות לביאת הגואל.

שבחו והודו ...

בתל-אביב הבתים לבנים כמו חלב
וברחובות יש אוטובוס ואפשר גם לשבת עליו
ובכל פינה עומד שוטר יהודי בן-ברית
והוא עומד והוא מראה והוא מדבר עברית

שבחו והודו ...

ביום שבת הכול סגור ואין חנות פתוחה
ברחובות שמחה וששון ושבת מנוחה
מזמרים ורוקדים וקוראים עתון
ובערב, בערב הולכים לתיאטרון

שבחו והודו ...


מתוך אוסף מאיר נוי

[בית רביעי דומה לבית מברכה צפירה למעט]
דַּאֲגוֹת פַּרְנָסָה אֵין בָּרוּךְ הַשֵּׁם
רַק צָרִיךְ בְּלִשְׁכַּת הָעֲבוֹדָה לְהֵרָשֵׁם...

אַחֲרֵי הָעֲבוֹדָה הוֹלְכִים אֶל הַמִּסְעָדָה לֶאֱכֹל...

[בית נוסף]
וְאַחֲרֵי כֵן הוֹלְכִים יַחְדָּו אֶל הַסִּינֵמָה
שָׁם רוֹאִים אַהֲבָה גְּדוֹלָה וְחַמָּה
לִבֵּנוּ דֹּפֶק דּוֹפֵק חִישׁ וּבְעֵינֵינוּ דְּמָעוֹת
וַאֲנִי אוֹחֵז אוֹחֵז יָדָהּ וְאוֹהֵב אוֹתָהּ מְאֹד

[שורה 3 בבית לפני אחרון]
מְרַקְּדִים וּמְזַמְּרִים...
[בית רביעי דומה לבית מברכה צפירה למעט]
דאגות פרנסה אין ברוך השם
רק צריך בלשכת העבודה להירשם...

אחרי העבודה הולכים אל המסעדה לאכול...

[בית נוסף]
ואחרי כן הולכים יחדיו אל הסינמה
שם רואים אהבה גדולה וחמה
לבנו דופק דופק חיש ובעינינו דמעות
ואני אוחז אוחז ידה ואוהב אותה מאוד

[שורה 3 בבית לפני אחרון]
מרקדים ומזמרים...


 פרטים נוספים


וריאציה לבית הרביעי (לפי הקלטת גאולה נוני)

בשבת הכל סגור ואין חנות פתוחה
כולם הולכים לאוהל שם לעונג שבת מנוחה
ואחרי כן הולכים יחדיו אל הסינימה
שם בוערת אהבה גדולה וגם חמה


 פרטים נוספים
ביצוע: מרדכי ירדני
שנת הקלטה: 1929

ליווי: יוסף בן חיים. 

תודה לאבי תדמור על ההקלטה. הוא מציין כי ההקלטה משנת 1929, ולימים נכללה בתקליט "שירתי" - "מיין געזאנג".



הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: משה נתנזון
מקור: תקליטון P2002-B בחברת Metro

פסנתר: אברהם אלשטיין

תודה לאבי תדמור על ההקלטה



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: ברכה צפירה
שנת הקלטה: 15.5.1960
מקור: היה היו זמנים - מצעד פזמוני הישוב

צפירה לא שרה את הפתיחה ("בתימן...") אלא מתחילה מן הבית השני.



פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: רות גורדון, נחמה מיוחס (זילברשטיין)
שנת הקלטה: 27.10.1990
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
על השיר

חובר לתיאטרון "הקומקום" לפי הלחן של "למדבר שאנו".

בעת הקלטתה (ר' לעיל) סיפרה נחמה מיוחס כי למדה את השיר ב-1926.

ביצועים נוספים:


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.
תגיות

תל-אביב   השפה העברית  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם