הקטן
גופן
הגדל
גופן
זמר (לחן לברי)
לֹא אוֹרְחַת גְּמַלִּים יָרְדָה לִכְרֹעַ, לֹא דַּבֶּשֶׁת הִיא אֶל מוּל כּוֹכָב. זֶה הָרִים, הָרִים שֶׁבַּגִּלְבּוֹעַ, הֲרָרִים צוֹפִים אֱלֵי מֶרְחָב. הֵם זוֹכְרִים אֶת לֹבֶן אֹהָלֵינוּ, שֶׁפָּשְׁטוּ בָּעֵמֶק כְּיוֹנִים. הֵם זוֹכְרִים אֶת מִזְבְּחוֹת לֵילֵינוּ, שֶׁעָלוּ בְּאֵשׁ הַנִּגּוּנִים. שִׁירוּ לִי, כִּי טוֹב לִי, טוֹב לִשְׁמֹעַ שׁוּב כְּאָז מוּל סַהַר זֶה וּתְכוֹל. שִׁירוּ עַד יָמוּשׁ גַּם הַגִּלְבּוֹעַ וְיֵצֵא עִמָּנוּ בְּמָחוֹל. כִּי שָׁרוּי, מֻתָּר הוּא לִי הַזֶּמֶר, כִּי צִיּוֹת זָרַעְתִּי בְּדִמְעָה. כִּלְרוֹעִים בְּחַג שֶׁל גֵּז הַצֶּמֶר לָנוּ הַתַּגְמוּל וְהַתְּרוּמָה. שׁוּב כְּאָז לָבָן הוֹלֵךְ הַסַּהַר וּמוֹשֵׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל. שׁוּב כְּאָז הַלֵּב פּוֹתֵחַ שַׁעַר, וְנִדְמֶה לָעַד לֹא יִנָּעֵל. אֵיךְ הַיּוֹם קְסוּמִים וְלֹא מִיַּיִן שַׁבְנוּ הֵנָּה בַּמִּשְׁעוֹל הַלָּז לְחַדֵּשׁ לֶכְתֵּנוּ אֶל הָעַיִן, לְפַעֵם שִׁירֵנוּ מִנִּי אָז. שִׁירוּ לִי, כִּי טוֹב לִי, טוֹב לִשְׁמֹעַ שׁוּב כְּאָז מוּל סַהַר זֶה וּתְכוֹל. שִׁירוּ עַד יָמוּשׁ גַּם הַגִּלְבּוֹעַ וְיֵצֵא עִמָּנוּ בְּמָחוֹל. כִּי שָׁרוּי, מֻתָּר הוּא לִי הַזֶּמֶר, כִּי צִיּוֹת זָרַעְתִּי בְּדִמְעָה. כִּלְרוֹעִים בְּחַג שֶׁל גֵּז הַצֶּמֶר לָנוּ הַתַּגְמוּל וְהַתְּרוּמָה. לא אורחת גמלים ירדה לכרוע, לא דבשת היא אל מול כוכב. זה הרים, הרים שבגלבוע, הררים צופים אלי מרחב. הם זוכרים את לובן אוהלינו, שפשטו בעמק כיונים. הם זוכרים את מזבחות לילינו, שעלו באש הניגונים. שירו לי, כי טוב לי, טוב לשמוע שוב כאז מול סהר זה ותכול. שירו עד ימוש גם הגלבוע ויצא עמנו במחול. כי שרוי, מותר הוא לי הזמר, כי ציות זרעתי בדמעה. כלרועים בחג של גז הצמר לנו התגמול והתרומה. שוב כאז לבן הולך הסהר ומושך בקרן היובל. שוב כאז הלב פותח שער, ונדמה לעד לא יינעל. איך היום קסומים ולא מיין שבנו הנה במשעול הלז לחדש לכתנו אל העין, לפעם שירנו מני אז. שירו לי, כי טוב לי, טוב לשמוע שוב כאז מול סהר זה ותכול. שירו עד ימוש גם הגלבוע ויצא עמנו במחול. כי שרוי, מותר הוא לי הזמר, כי ציות זרעתי בדמעה. כלרועים בחג של גז הצמר לנו התגמול והתרומה.

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: אברהם שלונסקי
לחן: מרק לברי
הלחנה: 1950

לֹא אוֹרְחַת גְּמַלִּים יָרְדָה לִכְרֹעַ,
לֹא דַּבֶּשֶׁת הִיא אֶל מוּל כּוֹכָב.
זֶה הָרִים, הָרִים שֶׁבַּגִּלְבּוֹעַ,
הֲרָרִים צוֹפִים אֱלֵי מֶרְחָב.

הֵם זוֹכְרִים אֶת לֹבֶן אֹהָלֵינוּ,
שֶׁפָּשְׁטוּ בָּעֵמֶק כְּיוֹנִים.
הֵם זוֹכְרִים אֶת מִזְבְּחוֹת לֵילֵינוּ,
שֶׁעָלוּ בְּאֵשׁ הַנִּגּוּנִים.

שִׁירוּ לִי, כִּי טוֹב לִי, טוֹב לִשְׁמֹעַ
שׁוּב כְּאָז מוּל סַהַר זֶה וּתְכוֹל.
שִׁירוּ עַד יָמוּשׁ גַּם הַגִּלְבּוֹעַ
וְיֵצֵא עִמָּנוּ בְּמָחוֹל.

כִּי שָׁרוּי, מֻתָּר הוּא לִי הַזֶּמֶר,
כִּי צִיּוֹת זָרַעְתִּי בְּדִמְעָה.
כִּלְרוֹעִים בְּחַג שֶׁל גֵּז הַצֶּמֶר
לָנוּ הַתַּגְמוּל
וְהַתְּרוּמָה.

שׁוּב כְּאָז לָבָן הוֹלֵךְ הַסַּהַר
וּמוֹשֵׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל.
שׁוּב כְּאָז הַלֵּב פּוֹתֵחַ שַׁעַר,
וְנִדְמֶה לָעַד לֹא יִנָּעֵל.

אֵיךְ הַיּוֹם קְסוּמִים וְלֹא מִיַּיִן
שַׁבְנוּ הֵנָּה בַּמִּשְׁעוֹל הַלָּז
לְחַדֵּשׁ לֶכְתֵּנוּ אֶל הָעַיִן,
לְפַעֵם שִׁירֵנוּ מִנִּי אָז.

שִׁירוּ לִי, כִּי טוֹב לִי, טוֹב לִשְׁמֹעַ
שׁוּב כְּאָז מוּל סַהַר זֶה וּתְכוֹל.
שִׁירוּ עַד יָמוּשׁ גַּם הַגִּלְבּוֹעַ
וְיֵצֵא עִמָּנוּ בְּמָחוֹל.

כִּי שָׁרוּי, מֻתָּר הוּא לִי הַזֶּמֶר,
כִּי צִיּוֹת זָרַעְתִּי בְּדִמְעָה.
כִּלְרוֹעִים בְּחַג שֶׁל גֵּז הַצֶּמֶר
לָנוּ הַתַּגְמוּל
וְהַתְּרוּמָה.
לא אורחת גמלים ירדה לכרוע,
לא דבשת היא אל מול כוכב.
זה הרים, הרים שבגלבוע,
הררים צופים אלי מרחב.

הם זוכרים את לובן אוהלינו,
שפשטו בעמק כיונים.
הם זוכרים את מזבחות לילינו,
שעלו באש הניגונים.

שירו לי, כי טוב לי, טוב לשמוע
שוב כאז מול סהר זה ותכול.
שירו עד ימוש גם הגלבוע
ויצא עמנו במחול.

כי שרוי, מותר הוא לי הזמר,
כי ציות זרעתי בדמעה.
כלרועים בחג של גז הצמר
לנו התגמול
והתרומה.

שוב כאז לבן הולך הסהר
ומושך בקרן היובל.
שוב כאז הלב פותח שער,
ונדמה לעד לא יינעל.

איך היום קסומים ולא מיין
שבנו הנה במשעול הלז
לחדש לכתנו אל העין,
לפעם שירנו מני אז.

שירו לי, כי טוב לי, טוב לשמוע
שוב כאז מול סהר זה ותכול.
שירו עד ימוש גם הגלבוע
ויצא עמנו במחול.

כי שרוי, מותר הוא לי הזמר,
כי ציות זרעתי בדמעה.
כלרועים בחג של גז הצמר
לנו התגמול
והתרומה.


 פרטים נוספים
ביצוע: האירוסים - זמרי בית אלפא
עיבוד: גיל אלדמע

 פסנתר: עוזי אסנר



הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: יפה ירקוני
שנת הקלטה: 7.2.1956
מקור: תקליט מסחרי הד ארצי AN10-10

עם להקה קולית ואינסטרומנטלית "ירושלים", בניצוח מרק לברי.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: יוספה שוקן
שנת הקלטה: 21.2.1951
 ניצוח: מרק לברי


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: רמה סמסונוב
שנת הקלטה: 22.2.1955

ביצוע חי, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח גאורג זינגר.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת בנות הזמר - מעגן-מיכאל
שנת הקלטה: 1978

ניצוח וניהול מוזיקלי: בינה כרמי.

השיר הוקלט במסגרת ערב מוזיקלי בקיבוץ מעגן מיכאל.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: זמרשת, משתתפי האירוע
שנת הקלטה: 2007
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

מתוך אירוע זמרשת מס' 2
מועצה מקומית אזור, 13.12.07
גיטרה והובלת שירה: נגה אשד
הוקלט במכשיר הקלטה ביתי

על השיר

אופוס 225 מס' 1 ברשימת יצירות לברי.

לשיר זה יש באתרנו שתי גרסאות נוספות:
האחת לפי לחנו של נחום נרדי והשניה לפי לחנו של אברהם דאוס.

הטקסט הוא הראשון מבין שני השירים בכותרת "שני ניגונים" (לצד "שיר המים"). ראו אור בספר "על מלאת" (1947). פירוש מפורט על הטקסט יצא בספר "זמר: מסכת עם פירושים ומקורות" (הוצאת "שחרות", תשס"ח).

ביצועים נוספים:

  • מקהלת בי"ס "רעים" ביישוב שמשית (וידיאו)
  • ותיקי הגבעטרון - כאן (סרטון, מתוך אירוע זמרשת ב"צוותא" תל אביב 28.1.2011).
  • דין-דין אביב - כאן (סרטון, מתוך פסטיבל עין-גב 2010).
  • רונית אופיר - כאן
  • השיבולים - כאן

כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

תמונות

בשבילי הגלבוע. מבהירה הגולשת דליה שוורץ:

האבן – כמו אבנים נוספות ועליהן מילות שירים – נמצאת באתר "מצפור שמיר" שעל הגלבוע ושהוקם לזכרם של אודי וערן שמיר (אב ובנו) שנפלו בהפרש של 20 שנה ושאהבו טבע ושירה.

 



צילם עודד פז
תגיות

מקהלות   שירים קאנוניים  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם