זָכוֹר אֶזְכֹּר: מֵעֲבָרִים
נִצְּבוּ הָרִים כְּנֵד;
עַל רֹאשׁ פִּסְגָּה בְּשִׁיר אַרְעִים,
אֶקְרָא: הֵידָד, הַנְּעוּרִים!
וַיַּעַן הֵד.
עָבְרוּ שָׁנִים. הוּעַם הַפָּז,
פְּסָגוֹת הָפְכוּ מִישׁוֹר.
אַךְ הֵד-הָרִים צָלוּל וָעָז
אַךְ הֵד-הָרִים עַתָּה כְּאָז
זָכוֹר אֶזְכֹּר.
אַשְׁרֵי הַלֵּב אֲשֶׁר הִצִּיל
לְיוֹם עֶבְרָה וָאֵיד –
וְלוּ רַק דְּמוּת, וְלוּ רַק צְלִיל,
וְלוּ רַק צֵל-אוֹרָה קַלִּיל,
וְלוּ רַק הֵד.זכור אזכור: מעברים
ניצבו הרים כנד:
על ראש פסגה בשיר ארעים
אקרא: הידד הנעורים!
ויען הד.
עברו שנים הועם הפז,
פסגות הפכו מישור.
רק הד הרים צלול ועז
רק הד הרים עתה כאז
זכור אזכור.
אשרי הלב אשר הציל
ליום עברה ואיד -
ולו רק דמות, ולו רק צליל,
ולו רק צל אורה קליל
ולו רק הד.
מילים: רחל בלובשטיין
(לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: רזי סולודר
|
מיכאל קוכמן 
פסנתר: יובל קוכמן
שנת הקלטה: אפריל 2019 מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת המבצע שר את השיר כפי שהוא זכור לו משנת 1941, עת למד אותו מפי המלחין. ראו הערות ב"על השיר".
|
זאבה זבידוב 
שנת הקלטה: 26.8.2024
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע:
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
מיכל אגר, מירון אגר, צביקי אגר 
עיבוד: לא ידוע
גיטרה: מירון אגר
שנת הקלטה: 2010
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע:
גיטרה: מירון אגר
שנת הקלטה: 2010
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
הקלטה: מירון אגר
זהו עיבוד לשיר שלמד צביקי בשנות השישים בדגניה א'. מירון שר ליווי נוסף לעיבוד.
הרצליה רז 
שנת הקלטה: 9.7.1991
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
ביצוע:
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
אורי לוי, כוכבה שחר 
שנת הקלטה: 2008
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע:
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
עדנה תדמור 
שנת הקלטה: 2009
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
על השיר
מספר ד"ר מיכאל קוכמן:
שמו של רזי כמלחין השיר נדפס בחוברת קטנה בת 20 עמודים (בכל עמוד שיר אחד) משנת 1962 בשם "שבת שירה" מאת: חטיבת בני הקיבוצים. בעמוד הרביעי (השירון לא ממוספר) מופיע שם המלחין. (תודה לד"ר נתן שחר)
למדתי את השיר בשנת 1941 מפיו של רזי עצמו. המלודיה של השיר כיום הועשרה במרוצת הזמן על ידי רזי. מנגינת הבית השני נותרה כמו שהייתה, ואילו לבית הראשון והשלישי חוברה מנגינה חדשה (מנגינה זהה לשניהם, בשינויים קלים). אבל השפעת הבית השני, המקורי, עדיין ניכרת בשני האחרים. גם הבית הראשון והשלישי מסתיימים באקורד המלודי שבסיומו של הבית השני, ולא עוד אלא שגם מנגינת שתי המילים הפותחות את הבית הראשון זהה לאותו אקורד מלודי. (קוכמן הקליט בקולו את השיר לצורך הדגמה; ראו הקלטתו לעיל – זֶמֶרֶשֶׁת)
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
לחנים נוספים באתר
עדכון אחרון: 27.08.2024 14:22:00
© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם