כי הנה כחומר (לחן ישראל טאוב)
העתקת מילות השיר

כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ חֶסֶד נוֹצֵר לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר כִּי הִנֵּה כָּאֶבֶן בְּיַד הַמְסַתֵּת בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ מְכַתֵּת כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מְחַיֶּה וּמְמוֹתֵת לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר כִּי הִנֵּה כַּגַּרְזֶן בְּיַד הֶחָרָשׁ בִּרְצוֹתוֹ דִּבֵּק לָאוּר וּבִרְצוֹתוֹ פֵּרַשׁ כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ תּוֹמֵךְ עָנִי וָרָשׁ לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶרכי הנה כחומר ביד היוצר ברצותו מרחיב וברצותו מקצר כן אנחנו בידך חסד נוצר לברית הבט ואל תפן ליצר כי הנה כאבן ביד המסתת ברצותו אוחז וברצותו מכתת כן אנחנו בידך מחיה וממותת לברית הבט ואל תפן ליצר כי הנה כגרזן ביד החרש ברצותו דיבק לאור וברצותו פרש כן אנחנו בידך תומך עני ורש לברית הבט ואל תפן ליצר
מילים: מן התפילה (לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: ישראל טאוב

כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר
בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ חֶסֶד נוֹצֵר
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כָּאֶבֶן בְּיַד הַמְסַתֵּת
בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ מְכַתֵּת
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מְחַיֶּה וּמְמוֹתֵת
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כַּגַּרְזֶן בְּיַד הֶחָרָשׁ
בִּרְצוֹתוֹ דִּבֵּק לָאוּר וּבִרְצוֹתוֹ פֵּרַשׁ
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ תּוֹמֵךְ עָנִי וָרָשׁ
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר
כי הנה כחומר ביד היוצר
ברצותו מרחיב וברצותו מקצר
כן אנחנו בידך חסד נוצר
לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כאבן ביד המסתת
ברצותו אוחז וברצותו מכתת
כן אנחנו בידך מחיה וממותת
לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כגרזן ביד החרש
ברצותו דיבק לאור וברצותו פרש
כן אנחנו בידך תומך עני ורש
לברית הבט ואל תפן ליצר



הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

נעמי פורת 
שנת הקלטה: 9.11.2021
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

על השיר

הלחן הוא ניגון דבקות של חסידות מודז'יץ, המושר שם בלי מילים. צפו בביצוע אברהם יעקב טיילור. תודה למענדי בלוי על הזיהוי.

נעמי פורת סבורה כי מקור הגרסה של הלחן במילים אלה הוא בגרמניה.

לדברי ישראל רווה, זהו אחד מהניגונים שהובאו ע"י יהודים ממזרח אירופה שהגיעו כאורחים לברסלאו. כ"תמורה" להכנסת האורחים, לימדו ניגונים משלהם, ששולבו מאוחר יותר בזמירות השבת. להדגמה הוא שר את תחילת "כל מקדש שביעי" שמשפחתו שרה בלחן הניגון החסידי. לדברי אחד מהתלמידים שהקליטו את גולדה וישראל רווה, שרים את הניגון בימים נוראים.

מוסיפה רחל פרנסי: הניגון מושר בחסידות מודז'יץ בעיקר למילים "אמר השם ליעקב". האזינו לביצוע שולי נתן ללחן במילים הללו.

עוד ניגון המושר באותו לחן: יום שבתון אין לשכוח (האזינו באתר הפיוט והתפילה, לחן "אשכנז כללי" מפי "כהן").

ראו את "כי הנה כחומר" גם בלחן חריטונוב (ושם מידע רב והפניה לכל הלחנים).


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
לחנים נוספים באתר




עדכון אחרון: 15.04.2024 22:35:30


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: