בְּתֵימָן שָׁם צָרָה וְיָגוֹן וְסֵבֶל עָלֵינוּ.
הַגּוֹיִים שָׁם יוֹמָם וָלֵיל צְמֵאִים לְדָמֵנוּ
בַּבֹּקֶר, בָּעֶרֶב מִתְעַלְּלִים בָּנוּ
יַשְׁפִּילוּ לְאֵפֶר אֶת-כָּל הַקָּדוֹשׁ לָנוּ.
אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי-אוֹי, גָּלוּת תֵּימָן
אַשְׁרֵי הָאָדָם הַנִּמְלָט מִשָּׁם
גָּדוֹל שִׁבְרֵנוּ שָׁם כַּיָּם! –
תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר אֲשֶׁר כֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל
יְהוּדִים פֹּה גַּם הֶעָשִׁיר וְגַם הַפּוֹעֵל
טוֹב לִחְיוֹת בְּתֵל-אָבִיב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
פֹּה לִחְיוֹת וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל.
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל-אָבִיב
הַחֲבִיבָה לָנוּ מִכָּל חָבִיב
אֹשֶׁר וְעֹנֶג מִסָּבִיב!
בְּתֵל-אָבִיב הַבָּתִּים לְבָנִים כְּמוֹ חָלָב
בָּרְחוֹבוֹת אַבְטוֹמוֹבּוּס וְאֶפְשָׁר לֵישֵׁב עָלָיו
וּבְכָל פִּנָּה עוֹמֵד שׁוֹטֵר יְהוּדִי בֶּן-בְּרִית
וְהוּא עוֹמֵד וְהוּא מַרְאֶה וּמְדַבֵּר עִבְרִית
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...
בְּיוֹם שַׁבָּת הַכֹּל סָגוּר וְאֵין חֲנוּת פְּתוּחָה
בָּרְחוֹבוֹת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה וְשַׁבָּת מְנוּחָה
מְזַמְּרִים וְרוֹקְדִים וְנוֹאֲמִים נְאוּם
וּבָעֶרֶב, בָּעֶרֶב הוֹלְכִים אֶל הַקּוּמְקוּם.
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...
תֵּל-אָבִיב הִיא עִיר יְהוּדִית שֶׁכֻּלָּהּ יִשְׂרָאֵל
טוֹב לִחְיוֹת פֹּה וּלְחַכּוֹת לְבִיאַת הַגּוֹאֵל
וְאִם נִזְכֶּה וְהַשֵּׁם יְשׁוּעָה יַצְמִיחַ
לְתֵל-אָבִיב הָעִבְרִיָּה יָבוֹא הַמָּשִׁיחַ.
שַׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לְתֵל אָבִיב...בתימן שם צרה ויגון וסבל עלינו
הגויים שם יומם וליל צמאים לדמנו
בבוקר, בערב מתעללים בנו
ישפיל לאפר את כל הקדוש לנו.
אוי-אוי-אוי-אוי-אוי גלות תימן
אשרי האדם הנמלט משם
גדול שברנו שם כים! -
תל אביב היא עיר שכולה ישראל
יהודים בה גם העשיר וגם הפועל
טוב לחיות בתל אביב בארץ ישראל
טוב לחיות ולחכות לביאת הגואל.
שבחו והודו לתל אביב
החביבה לנו מכל חביב
אושר ועונג מסביב
בתל אביב הבתים לבנים כמו חלב
ברחובות אבטומובוס ואפשר לישב עליו
ובכל פינה עומד שוטר יהודי בן ברית
והוא עומד והוא מראה ומדבר עברית
שבחו והודו לתל אביב...
ביום שבת הכל סגור ואין חנות פתוחה
ברחובות שמחה וששון ושבת מנוחה
מזמרים ורוקדים ונואמים נאום
ובערב, בערב הוכלים אל הקומקום.
שבחו והודו לתל אביב...
תל-אביב היא עיר יהודית שכולה ישראל
טוב לחיות פה ולחכות לביאת הגואל
ואם נזכה והשם ישועה יצמיח
לתל אביב העברייה יבוא המשיח.
שבחו והודו לתל אביב...
מילים: אביגדור המאירי
לחן: עממי כתיבה: תרפ"ט
|
רות גורדון, נחמה מיוחס (זילברשטיין) 
שנת הקלטה: 27.10.1990
מקור: הספרייה הלאומית פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה. |
מרדכי ירדני 
פסנתר: יוסף בן חיים
שנת הקלטה: 1929
ביצוע:
שנת הקלטה: 1929
תודה לאבי תדמור על ההקלטה. הוא מציין כי ההקלטה משנת 1929, ולימים נכללה בתקליט "שירתי" - "מיין געזאנג".
נכלל בתקליט: שירתי - מיין געזאנגמשה נתנזון 
פסנתר: אברהם (אייב) אלשטיין (עלשטיין)
מקור: תקליטון P2002-B בחברת Metro
ביצוע:
מקור: תקליטון P2002-B בחברת Metro
תודה לאבי תדמור על ההקלטה
נכלל בתקליט: ארץ ישראל בשיר Sing Palestine - משה נתנזון Moshe Nathansonברכה צפירה 
שנת הקלטה: 15.5.1960
מקור: היה היו זמנים - מצעד פזמוני הישוב
ביצוע:
מקור: היה היו זמנים - מצעד פזמוני הישוב
צפירה לא שרה את הפתיחה ("בתימן...") אלא מתחילה מן הבית השני.
רבקה שייפר 
עיבוד: מיכאל וולפה
העיבוד הותאם לשני הטקסטים באותו לחן, מתחיל ב"למדבר שאנו" וממשיך ב"תל אביב".
הוקלט במסגרת: שירי-עם ארצישראלייםעל השיר
חובר לתיאטרון "הקומקום" לפי הלחן של "למדבר שאנו".
בעת הקלטתה (ר' לעיל) סיפרה נחמה מיוחס כי למדה את השיר ב-1926. התאריך המדויק חשוד, כי תיאטרון "הקומקום" קם רק בשנת 1927.
ביצועים נוספים:
- גאולה נוני (מתוך "שרתי לך ארצי", תכנית ט"ו)
- בנותיה ונכדיה של חנה אריון (סרטון ליום הולדתה התשעים [2012]. ראו פירוט בכיתוב מתחת לסרטון).
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תגיות
עדכון אחרון: 10.09.2024 15:42:24
© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם