צוד צדתני

העתקת מילות השיר

הוֹי! צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ הַיָּפָה בַבָּנוֹת רוּחִי סוֹעֵר עֵינַי תּוֹעוֹת וְלֹא אוּכַל מְצוֹא הַדָּרֶךְ וָאֵתַע בָּאֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת וְאֶל הַיַּרְדֵּן לֹא בָאתִי וְאַף רֶגַע לֹא תָסוּר מֶנִּי צַלְמָהּ וְזֹהַר פָּנֶיהָ צַלְמָהּ וְזֹהַר פָּנֶיהָ הַמְּפִיקִים חֵן עוֹלָמִים וְזִיו לָהֶם וְזֹהַר לָהֶם נָגְהָם יָעִיב אוֹתְךָ יָרֵחַ כִּי פָנֶיךָ פְּנֵי מֵת מוּל פָּנֶיהָ עֵינֶיהָ עֵינוֹת הַנּוֹבְעִים יַם חֵן וְאַהֲבָה וּבְיַם אַהֲבָתֵךְ טָבַלְתִּי אֶת לִבִּי טָבַלְתִּי אֶת לִבִּי וּבְטָבְלוֹ טָבַע וַיִּצְלַל תְּהוֹמָה הוֹי! הַיָּפָה בַבָּנוֹת, הַיָּפָה בַבָּנוֹת צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ, בִּקְסָמֶיהָהוי! צוד צדתני בקסמיה היפה בבנות רוחי סוער, עיניי תועות ולא אוכל מצוא הדרך ואתע באורחות עקלקלות ואל הירדן לא באתי ואף רגע לא תסור מני צלמה וזוהר פניה צלמה וזוהר פניה המפיקים חן עולמים וזיו להם וזוהר להם נוגהם יעיב אותך ירח כי פניך פני מת מול פניה עיניה עינות הנובעים ים חן ואהבה ובים אהבתך טבלתי את לבי טבלתי את לבי ובטובלו טבע ויצלול תהומה הוי! היפה בבנות, היפה בבנות צוד צדתני בקסמיה, בקסמיה
מילים: אברהם צבי אידלזון
לחן: אברהם צבי אידלזון

הוֹי! צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ הַיָּפָה בַבָּנוֹת
רוּחִי סוֹעֵר עֵינַי תּוֹעוֹת
וְלֹא אוּכַל מְצוֹא הַדָּרֶךְ
וָאֵתַע בָּאֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת
וְאֶל הַיַּרְדֵּן לֹא בָאתִי
וְאַף רֶגַע לֹא תָסוּר מֶנִּי צַלְמָהּ
וְזֹהַר פָּנֶיהָ
צַלְמָהּ וְזֹהַר פָּנֶיהָ הַמְּפִיקִים חֵן עוֹלָמִים
וְזִיו לָהֶם וְזֹהַר לָהֶם
נָגְהָם יָעִיב אוֹתְךָ יָרֵחַ
כִּי פָנֶיךָ פְּנֵי מֵת מוּל פָּנֶיהָ
עֵינֶיהָ עֵינוֹת הַנּוֹבְעִים
יַם חֵן וְאַהֲבָה
וּבְיַם אַהֲבָתֵךְ טָבַלְתִּי אֶת לִבִּי
טָבַלְתִּי אֶת לִבִּי
וּבְטָבְלוֹ טָבַע וַיִּצְלַל תְּהוֹמָה
הוֹי! הַיָּפָה בַבָּנוֹת, הַיָּפָה בַבָּנוֹת
צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ, בִּקְסָמֶיהָ
הוי! צוד צדתני בקסמיה היפה בבנות
רוחי סוער, עיניי תועות
ולא אוכל מצוא הדרך
ואתע באורחות עקלקלות
ואל הירדן לא באתי
ואף רגע לא תסור מני צלמה
וזוהר פניה
צלמה וזוהר פניה המפיקים חן עולמים
וזיו להם וזוהר להם
נוגהם יעיב אותך ירח
כי פניך פני מת מול פניה
עיניה עינות הנובעים
ים חן ואהבה
ובים אהבתך טבלתי את לבי
טבלתי את לבי
ובטובלו טבע ויצלול תהומה
הוי! היפה בבנות, היפה בבנות
צוד צדתני בקסמיה, בקסמיה




 פרטים נוספים


מתוך הפרטיטורה הווקאלית   העתקת מילות השיר

 



צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ,
הַיָּפָה בַבָּנוֹת;
רוּחִי סוֹעֵר, עֵינַי תּוֹעוֹת
וְלֹא אוּכַל מְצוֹא הַדָּרֶךְ,
וָאֵתַע בָּאֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת,
וְאֶל הַיַּרְדֵּן לֹא בָאתִי.

וְאַף רֶגַע לֹא תָּסוּר מֶנִּי
צַלְמָהּ וְתוֹאַר פָּנֶיהָ,
הַמְּפִיקִים חֵן עוֹלָמִים;
וְזִיו לָהֶם וְזֹהַר לָהֶם,
נָגְהָם יָעִיב אוֹתְךָ, יָרֵחַ!
כִּי פָנֶיךָ פְּנֵי מֵת מוּל פָּנֶיהָ!
עֵינֶיהָ עֵינִים, הַנּוֹבְעִים
יַם חֵן וְאַהֲבָה;
הוֹי, כִּי בְיַם אַהֲבָתֵךְ טָבַלְתִּי אֶת לִבִּי,
וּבְטָבְלוֹ טָבַע וַיִּצְלַל תְּהוֹמָה. -
הוֹי! הַיָּפָה בַבָּנוֹת!
כִּי צֹד צָדַתְנִי בִקְסָמֶיהָ!
צוד צדתני בקסמיה,
היפה בבנות;
רוחי סוער, עיניי תועות
ולא אוכל מצוא הדרך,
ואתע באורחות עקלקלות,
ואל הירדן לא באתי.

ואף רגע לא תסור מני
צלמה ותואר פניה,
המפיקים חן עולמים;
וזיו להם וזוהר להם,
נוגהם יעיב אותך, ירח!
כי פניך פני מת מול פניה!
עיניה עיניים, הנובעים
ים חן ואהבה;
הוי, כי בים אהבתך טבלתי את לבי,
ובטבלו טבע ויצלול תהומה. -
הוי! היפה בבנות!
כי צוד צדתני בקסמיה!



הקלטה היסטורית
ביצוע:

 

יוסף בלומברג 
עיבוד: שלמה רוזובסקי
פסנתר: פסנתרן לא ידוע
שנת הקלטה: 193X

כתב יד של עיבוד זה שמור בספרייה הלאומית.

במארז התקליטורים: פריט מס' 5 בתקליטור מס' 6.

נכלל בסדרת/מארז התקליטורים Vorbei - Beyond recall: Jewish musical life in Nazi Berlin 1933-1938
הקלטות נוספות

על השיר

על פי שלמה הופמן, "המוסיקה של אברהם צבי אידלסון: ביבליוגרפיה" (יובל 5, 1986, עמ' מ"ב):

[זהו החלק הראשון] של האריה של אלישמע (מס' 9, עמ' 31 עד 37) [מתוך "יפתח: חיזיון נגיני", מן המערכה השנייה; החלק השני הוא "יפי הארץ" והמשך קטע מס' 9 כבר אינו אריה]. המוסיקה מציירת את הגיבור הנסער שניצוד בקסמיה של "היפה בבנות". תוי ­drone המופיעים בראשית השיר בפסנתר משמשים רקע הולם ללחן הקולי בעל האופי המזרחי. הזמר פותח בקריאה "הוי" על התו רה (הקווינטה של סולם הקטע) ואחרי הקריאה בא הטקסט הרוגש המושחל כביכול על צליל הקווינטה. כפי שהדבר נעשה בלחנים מזרחיים רבים, הצליל דו, הקוורטה של הסולם, המופיע שוב ושוב בנקודות הפסק, מגביר את התחושה של אוסילציה צלילית מתוך לחן מזרחי. לחנים מסוג זה מצויים בכרך ג של "אוצר נגינות ישראל" והם שאובים מן הרפרטואר של יהודי פרס ובוכרה. הלחן של אידלסון, כמו הלחנים האלה, בנוי על מוטיבים מלודיים במנעד מצומצם כשעיקר המתחם (טסיטורה) משתרע על פני קוורטה או קווינטה גם כאשר הלחן נישא אל­על, אל מרומי הסולם (ראה למשל תיבות 28-­27 בשיר). הליווי ללחן סומך הרבה על צלילים או אקורדים ארוכים וטרצות מקבילות. אכן כב"אני מאמין" האידלסוני (ראה להלן, ז­ח), הלחן מודאלי בעיקרו אך ההרמוניה אירופית עם מהלכי טרצות וסקסטות המדגישות את השייכות הטונלית לסול מינור.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

תווים  

מקור: "אברהם צבי אידלזון: צלילי אביב", כלל, ברלין, 1922, עמוד 5-7








תווים  






מתוך פרטיטורה ווקאלית של האופרה "יפתח" מאת אידלזון, יצאה לאור בשנת 1922, עמודים 31-33

מילים  


מתוך פרטיטורה ווקאלית של האופרה "יפתח" מאת אידלזון, יצאה לאור בשנת 1922, עמודים 111-112




עדכון אחרון: 27.02.2024 08:05:15


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: