מילים: יוסיף אייזיקוביץ' אוסטרופולסקי
תרגום: לא ידוע לחן: יקוב ארונוביץ' לוין (טקסטים נוספים בלחן זה) כתיבה (בשפת המקור): 1940 הלחנה: 1940
|
אנסמבל שירה וריקוד של עובדי מסילת הברזל 
שנת הקלטה: 1940
הביצוע המוכר הראשון של השיר, מ- 1940, סולן - אפיפאנוב, עיבוד - איסאק דונאייבסקי. |
חגית מטרס (צורי) 
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
מפסקול הסרט 
ביצוע השיר בשפת המקור (רוסית), מפסקול סרט הקולנוע (Боевой киносборник №4 (1941 ("אוסף סרטי מלחמה מס' 4 (1941)").
הגולש קונסטאנטין ורשינין באתר "סובמוזיק" מציין אפשרות שהמבצע הוא Константин Н. Паляев (קונסטאנטין פאליאייב), זמר אופרה ששר בלווי מקהלת רדיו ברית-המועצות.
מקהלת הקוזאקים מהדון 
בניצוח מרסל ניקולאייביץ' וורהוף. הקלטה מהחצי השני של שנות ה- 50.
תודה לרחל פרומן-קומולוש על איתור ההקלטה.
את המידע על השיר מסכם אלי סט:
השיר הוא תרגום הבית הראשון של השיר המקורי. על פי האתר הרוסי sovmusic, השיר הרוסי נקרא Казачья ("שיר של קוזאקים"). אולם אין זה שיר קוזאקים אותנטי, כפי שניתן להבין מתוכנו הסובייטי: המילה "טובאריש" היא מילה סובייטית, ובבית הרביעי הקוזאק יוצא "להגן על הגבול הסובייטי" (на защиту советской границы). השיר המקורי, אם כן, הוא שיר מלחמה אופייני לשירי המלחמה הסובייטיים מתקופת מלחמת העולם השנייה, והוא מגייס לצרכיו את תדמית הקוזאקים כלוחמים אמיצים. זאת בדומה לשירי מלחמה אחרים מאותה תקופה, ואחד הבולטים שבהם הוא "נצא לקרב" שגם המקור שלו נקרא "שיר של קוזאקים".
לחן השיר המקורי הוא גם מקורו של "על גדות הדנייפר", שהיה הרבה יותר ידוע מ"שופר מלחמה" ומאוד פופולארי בזכות עצמו. במרץ 2015 גילה צבי (גרימי) גלעד את מקורו בסרט הקולנוע הסובייטי (Боевой киносборник №4 (1941 ("אוסף סרטי מלחמה מס' 4 - 1941", תזמון 54:08) של הבמאי גריגורי אלכסנדרוב. מבצע השיר לא ידוע. באוקטובר 2019 גילתה רחל פורמן-קומולוש ביצוע נוסף של השיר בשפת המקור (ר' ב"הקלטות נוספות") ושמו "שיר של קוזאקים מהדון".
מילות השיר המקורי, על פי תגובת הגולש acute באתר "סובמוזיק" (התגובה פורסמה בתאריך 12.10.2011), נכתבו ע"י אנדרי אוגארוב, פסיבדונים של המשורר יוסף אייזיקוביץ' אוסטרופולסקי, וכן צויין שם השיר נקרא: Донская казачья ("שיר של קוזאקי הדון").
באשר למלחין, שנים רבות שמו לא היה ידוע והייתה מחשבה שהשיר נכתב והולחן עבור סרט הקולנוע הנ"ל, אולם בפברואר 2020 גילה אלי ס"ט את שם המשפחה של המלחין - לוין, על מדבקת תקליט (ר' להלן) של השיר שהופק ע"י חברת 'גרמפלאסטרסט', במפעל שבנוגינסק ומספרו 10558. השם המלא יעקב לוין, וכן שנת ההקלטה (1940) נמצאו בפרטי התקליט שבחברה. פרטים מלאים יותר על המלחין נמצאו באתרים המפורטים בקורות חיי המלחין, שנהרג בחזית ב-1942.
על פי דמיון הלחנים נראה ש"שופר מלחמה" וכן "על גדות הדנייפר" אינם מושרים לפי הלחן הראשון (ר' לעיל בביצוע אפיפאנוב) אלא לפי השני (ר' לעיל, מסרט הקולנוע) ומכאן שהשיר הסובייטי הגיע לארץ עם סרט הקולנוע (שהופק ב-1941), בתקופת מלחמת העולם השנייה.
פרופ' שי בורשטין טוען כי הלחנים דומים מאוד וכנראה נובעים ממקור אחד. למשל, השורה השלישית ב"שופר מלחמה" ("בלילה של אופל, בלילה של סער") זהה לפרזה "פרשים קוזאקים מגדודי בודיוני". לשני השירים פתיחות שונות, אבל ניתן לזהות בהן מרכיב משותף חשוב: הקפיצה העולה בספטימה (ב"שופר מלחמה" היא מופיעה אפילו פעמיים). קפיצה זו נשמרה גם בגרסה העברית המפושטת ("דוהרים סוסים"), אם כי בצורה קצת אחרת. השיר נלמד מסרט, כך שקשה היה לחזור אליו וללמוד היטב את הלחן, ובהיעדר תווים שינחו את השרים (או לפחות את מלמדי השיר) לביצוע מדויק, חדרו ללחן שנקלט בארץ שינויים (וריאנטים) האופייניים לתמסורת בעל-פה של מנגינות. עיקרם ב"השטחת" פתיחת הלחן שנקלט, ופרט נוסף המופיע בכל הביצועים של שני השירים חוץ מאשר אצל אפיפאנוב (אנסמבל עובדי הרכבת). הצליל השני של הסולם בו שרים מונמך בחצי טון. אפשר לקרוא לזה "סטייה פריגית". מעניין שגם הפרט המלודי הבולט הזה "נדרס" בתהליך ביותו הארצישראלי ולא קיים ב"על גדות הדנייפר".
באתרי אינטרנט שונים מצוין לב שוורץ כמלחין השיר ו/או מיכאיל סווייטלוב כמחבר מילותיו, אולם אמינותם של אתרים אלה נמוכה בהשוואה למקורות שצוינו לעיל.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תווית התקליט עליו התגלה שם המלחין.