מילים: יעקב כהן
(לחנים נוספים לטקסט זה)
לחן: חנינא קרצ'בסקי
|
מקהלת בית השיטה 
ניצוח: ארנסט הורביץ
שנת הקלטה: 195X ללא ליווי כלי מתוך: אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית |
חבורת רננים 
שנת הקלטה: 7.6.1964
מתוך: אוסף סלילי קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית
נכלל בתקליט: שם במקום ארזים: שירי ראשונים וחלוצים
מקהלת קול ציון לגולה 
שנת הקלטה: 20.5.1954
ללא ליווי כלי. הביצוע כולל את שני הבתים הראשונים בלבד.
מתוך: אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית
מקהלת המדרשה למוזיקה (כיום: מקהלת הפקולטה למוזיקה במכללת לוינסקי), מקהלת המיולה 
ניצוח: רון זרחי
שנת הקלטה: 2006
מקור: ערב לחנינא קרצ'בסקי
באדיבות המדרשה למוזיקה של מכללת לווינסקי.
מקהלת הנוער העובד 
שנת הקלטה: 22.10.1951
ללא ליווי
מתוך: אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומיתחבורת שהם  ביצוע:
המקהלה הלבנה 
ניצוח: אליעזר חסון
שנת הקלטה: 1961
ללא ליווי. התאמה למקהלת ילדים של עיבודו המקורי של קרצ'בסקי למקהלה מעורבת בארבעה קולות.
נכלל בתקליט: יפה ירקוני עם בני הנעוריםהמלים נדפסו לראשונה כשיר האחרון בחוברת "כנור ציון" (תר"ס 1900). לאחר מות הרצל נתפס השיר כשיר זיכרון להרצל. הוא נדפס בשנת 1908 בלחן אחר מאת אברהם צבי אידלזון, ובאותה שנה הולחן בשינוי נוסח הטקסט, בידי חנינא קרצ'בסקי. תיארוך לחן קרצ'בסקי על פי הספר "סיפורה של גימנסיה הרצליה". תודה לגתית בועזסון על בירור הפרטים.
השיר צורף כנראה לסדר יגור אם כי אינו מופיע בנוסח המודפס מתשי"א (1951). צפו בביצוע מתוך סדר יגור 2007 (תזמון 1:23:04).
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
מספר אהרן שפי:
בשנת 1952 הוזמנתי ע"י יהודה שרת להצטרף כנגן חצוצרה לצוות הנגנים שליווה את סדר הפסח ביגור. היינו אז חבורת נוגנים מתזמורת צה"ל, שכללה גם את המנצח שלום רונלי-ריקליס שניגן בקרן-יער.
החזרות בניצוחו של יהודה התקיימו בחדר האוכל הגדול, והשתתפו בהן מקהלה בוגרת וכן ילדים ומבוגרים כקריינים שגם שרו קטעי סולו. יהודה היה גם היוצר של רוב החומר המוסיקלי והתאים לו טקסטים מן המקורות. החזרות (המתישות) שנערכו בקפדנות רבה נתנו גם תוצאות מדהימות. יהודה שלט בעמקות וביד רמה בכל תג ותו. כל הסדרים היפים בקיבוצים שבהם נכחתי לא התעלו לרמה שהושגה בסדר ביגור. מוסיקאים נודעים כיוסף טל ואלכסנדר בוסקוביץ', עמדו נפעמים אל נוכח התוצאה.
עם יהודה ניגנתי בסדרים של יגור ונווה-ים ובנוסח קונצרטי בפסטיבל עין-גב. אני נותרתי עם ה"גֶּנים" של האירועים הללו והקשר עם יהודה, וערכתי סדרי פסח בביצוע של ילדים בבתי הספר שלימדתי בהם בארץ ובארצות הברית ובקונסרבטוריון גבעתיים בניצוחו של מוטי שחר, ובשיתוף עם הילה שרת. בחלק מן האירועים נתכבדנו בנוכחותו של יהודה.
העיבוד מכיל מבחר נכבד של קטעים שעיבדתי על פי עיבודיו של יהודה להרכב של להקת נושפים עם עוגב וכלי-נקישה.
העיבוד כולל את הקטעים הבאים:
- ליל שימורים
- וכאשר יענו אותו
- עבדים היינו
- היום אתם
- זכור את היום הזה
- לקושש קש לתבן
- מה זאת כי עשית
- שירת הים (הליווי הוא מנגינת "הן דמה בדמי זורם")
- והיא שעמדה
- אליהו הנביא
- חד גדיא (גדי אחד קנה אבא בשני זוזים)
- אחד מי יודע
- עתידות
מתוך "כנור ציון" מהדורה ראשונה [תר"ס 1900]