את חכי לי (לחן דרורי)
העתקת מילות השיר

אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר אָח, חַכִּי הֵיטֵב. אַתְּ חַכִּי לִי גַּם בִּקְדוֹר מִסַּגְרִיר הַלֵּב. אַתְּ חַכִּי לְעֵת כְּפוֹרִים, אַתְּ חַכִּי בְּחֹם, אַתְּ חַכִּי עֵת אֲחֵרִים יִשְׁתַּכְּחוּ עַד תֹּם. ‏אַתְּ חַכִּי ,חַכִּי וְלוּ – לֹא יָבוֹא מִכְתָּב, ‏אַתְּ חַכִּי אִם גַּם יִלְאוּ הַמְּחַכִּים לַשָּׁוְא. ‏אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר וְאָרוּר הַסָּח בְּבִטְחָה גְּמוּרָה לֵאמֹר: "מֵת הוּא וְנִשְׁכַּח".. יַאֲמִינוּ אֵם וָאָב כִּי אֵינֶנִּי חַי, יִיעֲפוּ חַכּוֹת לַשָּׁוְא כָּל רֵעַי, אַחַי, וְיִשְׁתּוּ כּוֹס יַיִן מַר זֵכֶר נִשְׁמָתִי. אַתְּ חַכִּי, וְכוֹס נִמְהָר אַל נָא, אַל תִּשְׁתִּי. אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר חַי אֶחְזֹרָה! חַי! הֵמָּה יִשְׁתָּאוּ לֵאמֹר: "נֵס הוּא בְּוַדַּאי". הֵמָּה יִשְׁתָּאוּ הָבִין אֵיךְ תָּבִין נַפְשָׁם, כִּי רַק אַתְּ בְּחַכּוֹתֵךְ הִצַּלְתִּינִי שָׁם. אֵיךְ נִצַּלְתִּי – זֹאת נֵדַע רַק אֲנִי וְאַתְּ כִּי יוֹתֵר מִכָּל אָדָם לְחַכּוֹת יָדַעְתְּ!את חכי לי ואחזור את חכי היטב ‏את חכי לי גם בקדור מסגריר הלב. ‏את חכי לעת כפורים את חכי בחום ‏את חכי עת אחרים ישתכחו עד תום, ‏את חכי ,חכי ולו- לא יבוא מכתב, ‏את חכי אם גם ילאו המחכים לשוא. ‏את חכי לי ואחזור וארור השח ‏בבטחה גמורה-לאמר: ‏"מת הוא ונשכח" יאמינו אם ואב ‏כי אינני חי, ייעפו חכות לשווא כל רעי, אחי, ‏וישתו כוס יין מר זכר נשמתי. ‏את חכי וכוס נמהר אל נא, אל תשתי. ‏ את חכי לי ואחזור חי אחזורה! חי! המה ישתאו לאמר: ‏"נס הוא בודאי" המה לא חיכו ואיך- בין תבין נפשם, ‏כי רק את בחכותך הצלתני שם. איך ניצלתי זאת נדע רק אני ואת כי יותר מכל אדם לחכות ידעת
מילים: קונסטנטין סימונוב (לחנים נוספים לטקסט זה)
תרגום: אברהם שלונסקי (לחנים נוספים לתרגום זה)
לחן: שלמה דרורי (דויטשר) (טקסטים נוספים בלחן זה)
כתיבה (בשפת המקור): 27.6.1941
הלחנה: 1943
תרגום: 1943

אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר
אָח, חַכִּי הֵיטֵב.
אַתְּ חַכִּי לִי גַּם בִּקְדוֹר
מִסַּגְרִיר הַלֵּב.

אַתְּ חַכִּי לְעֵת כְּפוֹרִים,
אַתְּ חַכִּי בְּחֹם,
אַתְּ חַכִּי עֵת אֲחֵרִים
יִשְׁתַּכְּחוּ עַד תֹּם.

‏אַתְּ חַכִּי ,חַכִּי וְלוּ –
לֹא יָבוֹא מִכְתָּב,
‏אַתְּ חַכִּי אִם גַּם יִלְאוּ
הַמְּחַכִּים לַשָּׁוְא.

‏אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר
וְאָרוּר הַסָּח
בְּבִטְחָה גְּמוּרָה לֵאמֹר:
"מֵת הוּא וְנִשְׁכַּח"..

יַאֲמִינוּ אֵם וָאָב
כִּי אֵינֶנִּי חַי,
יִיעֲפוּ חַכּוֹת לַשָּׁוְא
כָּל רֵעַי, אַחַי,

וְיִשְׁתּוּ כּוֹס יַיִן מַר
זֵכֶר נִשְׁמָתִי.
אַתְּ חַכִּי, וְכוֹס נִמְהָר
אַל נָא, אַל תִּשְׁתִּי.

אַתְּ חַכִּי לִי וְאֶחְזֹר
חַי אֶחְזֹרָה! חַי!
הֵמָּה יִשְׁתָּאוּ לֵאמֹר:
"נֵס הוּא בְּוַדַּאי".

הֵמָּה יִשְׁתָּאוּ הָבִין
אֵיךְ תָּבִין נַפְשָׁם,
כִּי רַק אַתְּ בְּחַכּוֹתֵךְ
הִצַּלְתִּינִי שָׁם.

אֵיךְ נִצַּלְתִּי – זֹאת נֵדַע
רַק אֲנִי וְאַתְּ
כִּי יוֹתֵר מִכָּל אָדָם
לְחַכּוֹת יָדַעְתְּ!
את חכי לי ואחזור
את חכי היטב
‏את חכי לי גם בקדור
מסגריר הלב.
‏את חכי לעת כפורים
את חכי בחום
‏את חכי עת אחרים
ישתכחו עד תום,

‏את חכי ,חכי ולו-
לא יבוא מכתב,
‏את חכי אם גם ילאו
המחכים לשוא.

‏את חכי לי ואחזור
וארור השח
‏בבטחה גמורה-לאמר:
‏"מת הוא ונשכח"
יאמינו אם ואב
‏כי אינני חי,
ייעפו חכות לשווא
כל רעי, אחי,

‏וישתו כוס יין מר
זכר נשמתי.
‏את חכי וכוס נמהר
אל נא, אל תשתי. ‏

את חכי לי ואחזור
חי אחזורה! חי!
המה ישתאו לאמר:
‏"נס הוא בודאי"
המה לא חיכו ואיך-
בין תבין נפשם,
‏כי רק את בחכותך
הצלתני שם.

איך ניצלתי זאת נדע
רק אני ואת
כי יותר מכל אדם
לחכות ידעת




מתוך החוברת "נשירה רֵעים"   העתקת מילות השיר

 



[הבית לפני האחרון]
הֵמָּה לֹא חִכּוּ וְאֵיךְ
בִּין תָּבִין נַפְשָׁם,
כִּי רַק אַתְּ בְּחַכּוֹתֵךְ
הִצַּלְתִּינִי שָׁם.
את חכי לי ואחזור,
את חכי היטב.
את חכי לי גם בקדור
מסגריר הלב.

את חכי לעת כפורים,
את חכי בחום,
את חכי עת אחרים
ישתכחו עד תום.

את חכי, חכי ולו
לא יבוא מכתב,
את חכי אם גם ילאו
המחכים לשווא.

את חכי לי ואחזור,
וארור הסח
בבטחה גמורה לאמור:
"מת הוא ונשכח"...

יאמינו אם ואב
כי אינני חי,
ייעפו חכות לשוא
כל רעי, אחי.

וישתו כוס יין מר
זכר נשמתי...
את חכי וכוס נמהר
אל-נא, אל תשתי.

את חכי לי ואחזור,
חי אחזורה, חי!
המה ישתאו לאמור:
"נס הוא בודאי".

המה לא חיכו ואיך
בין תבין נפשם,
כי רק את בחכותך
הצלתיני שם.

אך ניצלתי – זואת נדע
רק אני ואת:
כי יותר מכל אדם
לחכות ידעת.




מילים בשפת המקור (רוסית)   העתקת מילות השיר

 



Жди меня, и я вернусь,
Только очень жди,
Жди, когда наводят грусть
Желтые дожди,
Жди, когда снега метут,
Жди, когда жара,
Жди, когда других не ждут,
Позабыв вчера.
Жди, когда из дальних мест
Писем не придет,
Жди, когда уж надоест
Всем, кто вместе ждет.

Жди меня, и я вернусь,
Не желай добра
Всем, кто знает наизусть,
Что забыть пора.
Пусть поверят сын и мать
В то, что нет меня,
Пусть друзья устанут ждать,
Сядут у огня,
Выпьют горькое вино
На помин души...
Жди. И с ними заодно
Выпить не спеши.

Жди меня, и я вернусь,
Всем смертям назло.
Кто не ждал меня, тот пусть
Скажет: - Повезло.
Не понять, не ждавшим им,
Как среди огня
Ожиданием своим
Ты спасла меня.
Как я выжил, будем знать
Только мы с тобой,-
Просто ты умела ждать,
Как никто другой.

ביצוע:

 

שלמה דרורי (דויטשר), חבורת שהם 
עיבוד: מרדכי (מוט'קה) שלף
שנת הקלטה: 2008

לצפייה בביצוע השיר מפי שלמה דרורי - לחצו כאן. (תזמון: 4:30)

נכלל בתקליטור: הגדודנים

על השיר

על פי נחומי הר-ציון, ששוחח עם מלחין השיר שלמה דרורי, האחרון לא נקב בתאריך, אבל על פי רצף האירועים שסיפר הוא הלחין את השיר ב-1943 (גם לחנו של זהבי חובר באותה שנה). פרופ' חגית הלפרין שחקרה את יצירתו של שלונסקי אישרה שתרגומו הופיע לראשונה בדפוס ביומון "הארץ" ב-19.2.1943, ומכאן הסבירות שהשיר הגיע לדרורי דרך אותו עיתון והולחן באותה תקופה.

ביצועים נוספים לצפייה:

ביצועים נוספים להאזנה:

  • יהורם גאון (1996)
  • ליאור ייני
  • טובה פירון בעיבוד אילן גלבוע (1976). המקור כנראה בערב שירי חיילים בגלי צה"ל (היה זמין בעבר במרשתת; תזמון 35:20) שם גם סיפרה איך ביצעה את השיר במלחמת העולם. גם אליהו הכהן ב"חדשות בן עזר 573" כותב כי "מי שהפליאה לשיר את "את חכי לי" בלחן דרורי עוד בימי בחרותי, היתה הזמרת טובה פירון, שהביצוע שלה שפע רגש וחמימות, ולא עין אחת הזילה דמעה למשמע השיר בפיה. היא הרבתה לשיר את השיר בתום מלחמת העצמאות, כאשר השיר שידר מסר אקטואלי בארץ". ככל הידוע לא קיימת הקלטה ישנה בביצוע פירון.
  • אריק סיני
  • מתוך ההצגה "הוא הלך בשדות", בית צבי2007
  • עינב ג'קסון כהן (2018)

מספר שלמה דרורי, תכנית מס' 1 בסדרת הרדיו "הלהקות חוזרות" (תזמון 14:33):

כשאני הלחנתי את "את חכי לי" לא ידעתי לכתוב תווים, וזמזמתי את הלחן כל הלילה כשהייתי בשמירה, וכשחזרתי בבוקר לבסיס חיפשתי את צבי בן יוסף [ו]אמרתי לו "תשמע, קח מהר נייר ועיפרון ותרשום כי יש לי לחן בראש ואני אשכח את זה" והוא לקח נייר ורשם את הקווים שעליהם רושמים את התווים [חמשה. זמרשת], ורשם את התווים כמו שאנחנו כותבים מילים".

מוסיף מוטקה שלף:

כשהוקמה להקת הבריגאדה ("מֵעֵין זה"), דויטשר השתתף בה כזמר, וצבי בן יוסף כמוסיקאי שלה. הלהקה הופיעה בכל מקום בו שהו חיילים יהודים שהתגייסו לצבא הבריטי: בסוריה, בלבנון, במצרים ועוד.

באותה תקופה אמו של דרורי שהוברחה ממקום למקום אחרי שאביו נרצח על ידי הנאצים, הסתתרה במנזר ולקראת סוף המלחמה הוברחה לאיטליה והגיעה לרומא. בערב יום כיפור הלכה לבית כנסת ברומא, אבל לא נכנסה, כי אם עמדה בחוץ ובכתה. ניגש אליה קצין אמריקאי, הבין שמדובר כנראה בפליטה ופנה אליה ביידיש ואמר לה: "וויַינט נישט" (אל תבכי). אמרה לו: "מה עוד נשאר לי בחיים? את בעלי רצחו, הילדים שלי בפלשתינה ואני אפילו לא יודעת איפה הם. אני כאן בודדה, נמאס לי לברוח כל הזמן, ומה נותר לי בחיים?"

כל ניסיונות הקצין לעודד אותה לא עזרו, אך כששאל לפרטים אודותיה, גילה כי בעלה היה דודו, ומאז החל לדאוג לה, לטפל בה ולמלא את כל מחסורה. לאחר זמן מה ביקשה אמו של דויטשר מהקצין האמריקאי: בבקשה, עזור לי למצוא את הבנים שלי. הקצין בדק ומצא ששני הבנים חיילים בבריגאדה היהודית, ואחד מהם הוא הזמר של להקת הבריגאדה. כמו כן, נודע לו שהלהקה עומדת להגיע לאיטליה ונקבעה לה הופעה בבית האופרה של בָּארִי.

בעוד הלהקה מתכוננת להופעתה נכנס לחדרם חייל ושאל: "מי כאן דויטשר?" כולם נבהלו, ושלמה ענה: "אני! מה עשיתי?" השיב החייל: "אמך מחכה לך כאן." הייתה התרגשות גדולה, ואז הציעה חנה מרון: לא ניכנס כולנו, כי זה יגרום למהומה גדולה. ניכנס אחד אחד לחדר ואתה, שלמה, תיכנס האחרון. אז גם החליטו כולם: מה שלא יהיה, לא בוכים!

הם נכנסו לחדר, אמו של דרורי עמדה במרכזו, וכשהוא נכנס, אמו לא הכירה אותו. הוא ניגש אליה ואמר לה רק מילה אחת: מאמא! ואז – כולם בכו.

אח"כ התחילה ההופעה: כולם ישבו באולם, אמו של דרורי במרכז השורה הראשונה והמנחה הודיע: יש לנו הערב אירוע נדיר. בלהקה שתופיע בפנינו מופיע חייל שישיר לאמא שלו שיר שהוא חיבר. דרורי התכונן להופעתו והבחין באמו שיושבת באולם ומתרגמים לה כל מה שנאמר על הבמה. כשהגיע תורו, עלה לבמה ולא היה מסוגל לשיר כלל עד שברח מן הבמה. הסיבה: את השיר "את חכי" הוא כתב לאהובה ולא לאמו, והמחשבה שישקר לכל יושבי האולם – ובעיקר לאמו – הייתה בלתי-נסבלת מבחינתו.

הקהל מחא כפיים כאילו הופיע בפניו פברוטי, ודרורי מספר: "פברוטי קיבל מחיאות כפיים כי הוא לפחות שר. אני – בכלל לא שרתי שם!"

השיר העברי הופיע בספר "את חכי לי" המכיל סיפורים ושירים שתרגם לעברית אברהם שלונסקי.


על המקור הרוסי מספר ולדימיר לייקין:

קונסטנטין סימונוב חיבר את השיר ב- 27 ביוני 1941 והקדישו לאהובת-ליבו, שחקנית התיאטרון והקולנוע ולנטינה סרובה. חודשים ארוכים סירב סימונוב לפרסם את השיר כי בעיניו הוא היה אישי מדי. רק באמצע חודש ינואר 1942 פורסם השיר בעמוד השלישי של העיתון "פראבדה". החיילים הסובייטים היו גוזרים את השיר מהעיתון ושומרים אותו ליד הלב יחד עם תמונות של אהובותיהן שנשארו מאחור.

ומוסיף עמוס רודנר:

למה התכוון המשורר בשני הבתים האחרונים? בצבא האדום, במלחמת העולם השנייה הייתה אמונה שחייו של החייל בטוחים כל זמן שאישה, רעייה, אהובה - מחכה לו. אהובתו של סימונוב, הסוּפֶּר-סטארית וולנטינה סרובה, שמרה אמונים למרשל קונסנטין רוקוסובסקי.

בחדשות בן עזר 573,  אליהו הכהן מוסר מפי  אלכסיי קירילוביץ' סימונוב, בנו של המחבר קונסטנטין סימונוב, כי לשיר המקורי ברוסית מעל 25 לחנים שונים. מוסיף צבי גלעד (גרימי) מעין גדי: "בנו של קונסטנטין סימונוב ביקר בארץ ונפגש עם שלמה דרורי. לדבריו, המנגינה של דרורי היא היפה בכולן."

לחנים נוספים לשיר:

עוד על השיר:

  • לשיר הרוסי תרגום עברי נוסף, "חכי לי", שאינו מותאם למנגינה, מאת ש. אבן שושן. התרגום יצא לאור בעין חרוד באוסף "עמך ובלעדייך" (ללא שנה, אך רשום "נדפס בארץ ישראל", כלומר לפני קום המדינה). המקור הרוסי מזוהה שם כ"עמך ובלעדייך, יומן לירי 1942-1941".
  • ראו פרודיות על השיר מאת יצחק יצחק ופמאת השבויים אצל הלגיון הירדני במלחמת השחרור.

כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
לחנים נוספים באתר
טקסטים נוספים באתר בלחן זה
תגיות




עדכון אחרון: 20.10.2024 11:26:29


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: