הקטן
גופן
הגדל
גופן
חורשות האורן
שָׁלֹשׁ שָׁנִים עָבְרוּ בְּעֵרֶךְ. לַדְּבָרִים הָיָה אָז עֵרֶךְ נְאוּמִים נִשְּׂאוּ, נִצַּבְנוּ בַּמִּסְדָּר, נָשָׂא קוֹלוֹ אָז הָרָמָ"א וְהָרוּחַ רָעֲמָה... וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר". "כִּי עַל זֶה וְזֶה נָגֵנָּה, אֶת חַיֵּינוּ לוּ נִתֵּנָה, עַל שְלֹשָׁה דְּבָרִים, הֵם קֹדֶשׁ וְעִקָּר: עַל כְּבוֹדֵנוּ בְּתוֹר עַם, עַל הַשֶּׁלַח, וְהַיָּם." וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר". הוּא הֵבִיא מִשִּׁיר צִיטָטָה – טְשֶׁרְנִיחוֹבְסְקִי – לוּ שָׁמַעְתָּ, אָז הָיִיתָ מִתְנַעֵר מִנִּי עָפָר: "מִלְחָמָה בְּאֵין מוֹצָא. נֶפֶשׁ נִצָּחוֹן רוֹצָה." וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר". מִלְחָמָה פֹּה, דּוֹקְטוֹרֵנוּ, מִתְנַהֶלֶת בִּלְעָדֵינוּ: נֶפְט בּוֹעֵר... שֵׁנִית טֻלְפַּן לְ"בֵּית-הָדָר". וְדִגְלֵנוּ שׁוּב בַּסְּלִיק הוּא... אֵיזֶה מַסְקָנוֹת מַסִּיק הוּא? – נָא אִמְרוּ, חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר". הוּא חוֹשֵׁב, מִסְכֵּן, הַדֶּגֶל, הָאָמְנָם כָּשְׁלָה הָרֶגֶל וְעָיְפוּ הַבַּחוּרִים מִצְּעֹד בָּהָר? הַאָמְנָם הָיָה אָבָק, יְדִידֵנוּ, מַאֲבָק?... אָז עָנוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר": כִּי נוֹשְׂאֶיךָ לֹא כָּשָׁלוּ, אַחֵרִים בָּהֶם מָשָׁלוּ, וְלָכֵן עָצוּב הַזֶּמֶר הַמּוּשָׁר. אַךְ נֵצֵא מִתּוֹךְ הַלַּיִל, תִּתְנוֹפֵף בְּרֹאשׁ הַחַיִל, – וְעֵדוֹת חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".שלוש שנים עברו בערך לדברים היה אז ערך נאומים נישאו ניצבנו במסדר נשא קולו אז הרמ"א והרוח רעמה ושמעו חורשות האורן במשמר כי על זה וזה נגנה את חיינו לו ניתנה על שלושה דברים הם קודש ועיקר על כבודנו בתור עם על השלח והים ושמעו חורשות האורן במשמר הוא הביא משיר ציטטה טשרניחובסקי לו שמעת אז היית מתנער מני עפר מלחמה באין מוצא נפש ניצחון רוצה ושמעו חורשות האורן במשמר מלחמה פה דוקטורנו מתנהלת בלעדינו נפט בוער שנית טולפן לבית הדר ודגלנו שוב בסליק הוא איזה מסקנות מסיק הוא נא אמרו חורשות האורן במשמר הוא חושב מסכן הדגל האומנם כשלה הרגל ועייפו הבחורים מצעוד בהר האמנם היה אבק ידידנו מאבק אז ענו חורשות האורן במשמר כי נושאיך לא כשלו אחרים בהם משלו ולכן עצוב הזמר המושר אך נצא מתוך הליל תתנופף בראש החיל ועדות חורשות האורן במשמר

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: חיים גורי, חיים חפר (פיינר), מתי מגד, נתן שחם
לחן: עממי יידי

שָׁלֹשׁ שָׁנִים עָבְרוּ בְּעֵרֶךְ.
לַדְּבָרִים הָיָה אָז עֵרֶךְ
נְאוּמִים נִשְּׂאוּ, נִצַּבְנוּ בַּמִּסְדָּר,
נָשָׂא קוֹלוֹ אָז הָרָמָ"א
וְהָרוּחַ רָעֲמָה...
וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".

"כִּי עַל זֶה וְזֶה נָגֵנָּה,
אֶת חַיֵּינוּ לוּ נִתֵּנָה,
עַל שְלֹשָׁה דְּבָרִים, הֵם קֹדֶשׁ וְעִקָּר:
עַל כְּבוֹדֵנוּ בְּתוֹר עַם,
עַל הַשֶּׁלַח, וְהַיָּם."
וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".

הוּא הֵבִיא מִשִּׁיר צִיטָטָה –
טְשֶׁרְנִיחוֹבְסְקִי – לוּ שָׁמַעְתָּ,
אָז הָיִיתָ מִתְנַעֵר מִנִּי עָפָר:
"מִלְחָמָה בְּאֵין מוֹצָא.
נֶפֶשׁ נִצָּחוֹן רוֹצָה."
וְשָׁמְעוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".

מִלְחָמָה פֹּה, דּוֹקְטוֹרֵנוּ,
מִתְנַהֶלֶת בִּלְעָדֵינוּ:
נֶפְט בּוֹעֵר... שֵׁנִית טֻלְפַּן לְ"בֵּית-הָדָר".
וְדִגְלֵנוּ שׁוּב בַּסְּלִיק הוּא...
אֵיזֶה מַסְקָנוֹת מַסִּיק הוּא? –
נָא אִמְרוּ, חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".

הוּא חוֹשֵׁב, מִסְכֵּן, הַדֶּגֶל,
הָאָמְנָם כָּשְׁלָה הָרֶגֶל
וְעָיְפוּ הַבַּחוּרִים מִצְּעֹד בָּהָר?
הַאָמְנָם הָיָה אָבָק,
יְדִידֵנוּ, מַאֲבָק?...
אָז עָנוּ חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר":

כִּי נוֹשְׂאֶיךָ לֹא כָּשָׁלוּ,
אַחֵרִים בָּהֶם מָשָׁלוּ,
וְלָכֵן עָצוּב הַזֶּמֶר הַמּוּשָׁר.
אַךְ נֵצֵא מִתּוֹךְ הַלַּיִל,
תִּתְנוֹפֵף בְּרֹאשׁ הַחַיִל, –
וְעֵדוֹת חֻרְשׁוֹת הָאֹרֶן בְּ"מִשְׁמָר".
שלוש שנים עברו בערך
לדברים היה אז ערך
נאומים נישאו ניצבנו במסדר
נשא קולו אז הרמ"א
והרוח רעמה
ושמעו חורשות האורן במשמר

כי על זה וזה נגנה
את חיינו לו ניתנה
על שלושה דברים הם קודש ועיקר
על כבודנו בתור עם
על השלח והים
ושמעו חורשות האורן במשמר

הוא הביא משיר ציטטה
טשרניחובסקי לו שמעת
אז היית מתנער מני עפר
מלחמה באין מוצא
נפש ניצחון רוצה
ושמעו חורשות האורן במשמר

מלחמה פה דוקטורנו
מתנהלת בלעדינו
נפט בוער שנית טולפן לבית הדר
ודגלנו שוב בסליק הוא
איזה מסקנות מסיק הוא
נא אמרו חורשות האורן במשמר

הוא חושב מסכן הדגל
האומנם כשלה הרגל
ועייפו הבחורים מצעוד בהר
האמנם היה אבק
ידידנו מאבק
אז ענו חורשות האורן במשמר

כי נושאיך לא כשלו
אחרים בהם משלו
ולכן עצוב הזמר המושר
אך נצא מתוך הליל
תתנופף בראש החיל
ועדות חורשות האורן במשמר


 פרטים נוספים


גרסת המחתרות מתוך מחברתה של רות רזניק (לסק)

[בית רביעי, שורה שלישית]
נפט בוער במנהרה של בית הדר

[בית חמישי, שורה רביעית]
האמנם עלה אבק


 פרטים נוספים
ביצוע: איזי הוד
עיבוד: מאיר רז
שנת הקלטה: 2008


על השיר

עוד על השיר:


רמ"א - ראש המפקדה הארצית של הפלמ"ח. הכוונה בשיר לד"ר משה סנה, הרמ"א בשנים 1941 עד 1946.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.
תגיות

עצים   פלמ"ח   אישים ומנהיגות  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם